1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.

    Förslag på övningar till gruppvägledning:

    Övning 1: Goda egenskaper
    Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.

    En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv. 

    Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.

    Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).

     

    Övning 2: Positiv energi
    Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och  under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi. 

    Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs  i början av gruppvägledningstillfälle. 

    Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.

    En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med. 

     

    Övning 3: Drömyrket
    Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:

    - vägledaren kan hitta information om deltagarnas drömyrken och ge dem information; 
    - deltagare kan hjälpa varandra med att hitta information - man kan t.ex. "lotta ut" i gruppen vem som får vilket yrke att leta info om;
    - man kan leta information tillsammans och vägledaren förklarar vilka tillvägagångssätt som finns att leta relevant information på, vilka hemsidor man kan "lita på" vad det gäller info om yrken och om arbetsmarknaden, på så sätt lär man ut även källkritiskt förhållningssätt.
     
     
    Övning 4: En enda fråga
    Vägledaren ställer en enda fråga, t.ex. frågan: Hur tror du att andra människor tycker om dig?
    Varianter på genomförande:
    1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
    2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
     

    Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).

    En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.

    Övning 6: Manusförfattare
    Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester. 

    När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.


    Övning 7: Trollstaven
    Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst. 

    Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke? 

    Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
    Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är? 

    Övning 9: Tipspromenad
    Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp). 

    Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle. 

    Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt. 

     

    Övning 10: JaG i korta drag
    Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
    1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;

    2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);

    3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.

    Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).

    Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).



    Övning 11: En fråga som beror mest
    Uppgift till deltagare: att hitta en fråga  på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.

    En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?


    Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".

    Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.

    Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete: 
    varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och". 
    Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.

     

    Övning 12: Lärare för en kvart
    Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
    En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.

    Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
    var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.

    Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större. 



    Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
    Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *. 

    Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.

     

    Övning 14: "Viktigaste prylen"
    En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
    Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
    GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
    Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
    1. Vilket förslag är det mest kreativa?
    2. Vilket förslag är det mest realistiska?
    3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
    Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.

    Övning 15: "Fördomar om yrken"
    DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
    DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
    /Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /

    *** *** ***

    Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners  kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.

    Frågor och svar taggade med 'vad passar mig?' (14 st.)

    • Sofiasofiasofia

      Vad passar jag som?

      Hejsan! Jag har hört att jag är en socialt omtänksam person samtidigt som jag e kunskapstörstande och gillar naturvetenskap. Så vad ska man jobba med om man dels vill arbeta med människor i organiserad form men också få släcka...

      Milla : : Hejsan,Med din beskrivning av dina intressen och preferenser finns det flera yrken och karriärvägar som skulle kunna passa dig. Här är några förslag som kombinerar att arbeta med människor i en... Läs hela svaret
    • Dany

      Förslag på varierande yrken?

      Hej! Jag behöver lite hjälp med förslag på varierande, omväxlande yrken. Skulle gärna vilja jobba med något där ingen dag är den andra lik, eftersom jag snabbt blir uttråkad om jobbet blir för monotont. Det får gärna vara...

      Anna: : Hej Dany!det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken och cirka 2.000 av de berättar vi om på www.framtid.seDu går gärna kika på många yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med... Läs hela svaret
    • Caroline

      Vilket yrke passar mig och mitt intresse bäst?

      Hej! Det är så att jag är väldigt intresserad av att upptäcka och studera nya och olika fenomen som finns i rymden. För att upptäcka och studera olika fenomen så kommer jag förmodligen behöva experimentera mycket, samt beräkna mycket...

      Peter: : Hej, kika på framtid.se/yrke/rymdyrken och kontakta de som är experter på rymd och rymdyrken (en allmän studie- och yrkesvägledare är intet det).Vem kan du kontakta?mina... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Hur går jag till väga för att hitta utbildningen som passar mig bäst?

      Hej! Jag heter Linnéa och är 21 år gammal, har arbetat nu i 2,5år sedan jag tog studenten 2017. Jag började arbeta då för att jag absolut inte hade någon aning om vad jag ville välja för utbildning. Sedan dess har jag jobbat och rest samt bara försökt hitta mig själv. Något som både gått bra...

      Julia: : Hej,innehåll i "yrken", du som Person och omständigheterna runt om oss - är i ständig förändring... ett år framåt i tiden har du inte exakt... Läs hela svaret
    • Frida

      Vad kan man jobba med/som med en "Grundlärarprogrammet" i bagaget?

      Hej! Jag har en fråga vad man kan jobba som med en "Grundlärarprogrammet"-examen som grund. Varför jag frågar är för att jag inte är sugen på att jobba som just lärare/fritidslärare, utan vill jobba med barn och ungdomar på ett eller annat sätt utanför skolan. * Kan man vidare utbilda...

      SYV-besökare: : Hej Angelica,arbetsmarknaden förändras och nya yrken "dyker upp" - det du ska jobba med kanske idag ännu inte finns, du kanske t o m kan "uppfinna" ett nytt yrke. Och detsamma... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • Vendetta

      Vad ska jag läsa efter gymnasiet?

      Hej! Jag ska börja tredje året i gymnasiet och går i Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Jag är väldigt oroad över vad jag ska läsa efter universitet eftersom att jag har väldigt många utbildningar jag vill läsa. Dels är jag intresserad över samhälle, ekonomi och politik....

      Melina: : Hej Vendetta! Vad spännande att du har många utbildningar att välja mellan. Samtliga som du nämner skulle kunna leda dig till ett jobb inom t.ex EU eller FN. Men en utbildning inom t.ex juridik, politik... Läs hela svaret
    • Marie

      Passar denna linje mig?

      Hejsan. Jag vill gå estetisk spetsutbildning animation och spelgrafik på törnströmska. Har de något intagningsprov? Jag spelar inte så mycket, men tycker om att rita. Har aldrig ritat i datorn men tror att detta kan vara kul. Tror du att linjen passar mig? Om inte har du några andra förslag?

      Mikael: : Hej Bella! Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tornstromska-gymnasiet och du undrar ang. antagningsprov. Får jag ge dina kontaktuppgifter till de ansvariga på... Läs hela svaret
    • Christian

      Vilken universitetsutbildning passar mig?

      Jag är intresserad av språk, demografi, historia, universum, programmering och datorgrafik. Jag har ingen aning om vilken utbildning som skulle passa mig, men har tittat lite på civilingenjör inom mjukvaruteknik på LIU. Utbildningen måste också ligga på ett universitet som är inom pendelavstånd...

      Anna: : Hej Christian! Det är bra att du har varierande intressen men det gör det också svårare att välja exakt vad man vill satsa på att utbilda sig inom. Det är ett viktigt beslut och jag förstår att du tänker mycket på... Läs hela svaret
    • elin

      Vill gå flera inriktningar, vad ska jag göra?

      Jag går nu i ettan på gymnasiet, naturbruk med inriktning djursjukvård. Men jag känner att jag har valt fel inriktning och skola! Jag funderar på att byta till höstterminen nästa år, och gå om ettan. Jag har tittat på några andra naturbruksgymnasium med eget jordbruk, mjölkgård och stall. Och...

      Anna: : Hej Elin, så roligt att du vet vad du vill läsa och att du har varierande intressen! Jättekul! En gymnasieskola KAN GE DIG MÖJLIGHET att läsa utökade kurser. Skolan är dock inte skyldig att göra det. 2500 p.... Läs hela svaret
    • Maja

      (PANIK!) Vilken linje ska jag gå?

      Jo, det är såhär att vi ska ju snart, (eller snart och snart.. några månader till)söka till gymnasiet och välja vilken skola/linje vi ska gå. Jag har ABSOLUT INGEN ANING. Jag har panik över detta, mina föräldrar försöker dock hjälpa mig men det hjälper inte för de förstår inte riktigt tror...

      Mikael: : http://www.gymnasieguiden.se/testet Hej! Kika gärna in på länken ovan. Angående skillnaden mellan Hotell/turism & Humanistiska programmet - så är det ganska stor skillnad. Hotell/turism är ett yrkesförberedande program... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Natur men gillar inte att plugga?

      Hej, Jag är en tjej som inte är helt överförtjust i att plugga mycket, jag brukar oftast kunna det de första fyra månaderna när skolan precis har börjat men når sen en gräns där jag bara inte orkar mer och min fysisk och mentala styrka kring det bara "ger upp". Jag har rätt okej betyg kring...

      Lena: : Hejsan, oj, detta bör du ju fundera på ordentligt eftersom du verkar vara så inställd på Natur som kräver en hel del engagemang i studierna. Dock verkar du ju ändå ha kapaciteten till att plugga - 260 poäng får man ju inte av... Läs hela svaret
    • A

      Vill jobba med att skriva och fota, vilken linje passar då bäst?

      Hej! Jag kan inte välja vad för linje jag ska gå! Jag vill i framtiden bli journalist, författare eller fotograf, vilken linje passar då bäst? Jag är kreativ och tycker om att skriva och skapa.

      Lena: : Hejsan, du kanske kan kika på två olika program som kanske kan passa - Samhällsvetenskapliga programmet/media eller Estetiska programmet/media. Båda innehåller olika kurser som jag tror är i... Läs hela svaret
    • zebastain

      Vad passar mig en kreativ med en mycket stort intresse av faktaböcker?

      Hej! Jag är väldigt orolig vilket jag ska välja för program i gymnasiet. Det som jag är bäst på är dator. Jag brukar hjälpa många människor med just dator och i många fall hjälpa människor som är utbildade med att kunna dator. Eftersom jag är en som vill veta ganska mycket så brukar jag läsa...

      Lena: : Hejsan, oj, härligt att du läser så mycket! Det är bra. Du skriver att dina gymnasieval står mellan Natur, Sam, El och Teknik, du skriver att du gillar att jobba med händerna men vill... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga