So

    Hej! Jag har läst en rad olika kurser och undrar vilka olika karriärsval jag kan göra med hjälp av dessa. Har läst: organisation och ledarskap A (7,5 hp), organisation och ledarskap B(7,5 hp), Juridisk introduktionskurs (15hp), Religionspsykologi A (15hp), Psykologi A (15hp), Sociologi A (15hp), Sociologi B (15hp), Kriminologi A (15hp). Jag är intresserad av allt från psykologi till arbete med personal etc. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Med den blandningen av kurser du har läst finns det flera karriärvägar du kan överväga. Här är några exempel:

    1. **HR och Personalarbete**: Kunskap inom områden organisation, ledarskap, sociologi och psykologi krävs för att kunna jobba med personalfrågor, rekrytering och arbetsmiljö.

    2. **Konsult**: Du kan överväga att bli Konsult inom organisatorisk utveckling, ledarskap eller personalfrågor.

    3. **Socialt arbete**: Kurserna i sociologi, psykologi och kriminologi är en bra grund för att arbeta med sociala frågor.

    4. **Juridisk rådgivning**: Med juridisk kunskap kan du jobba med rådgivning inom t.ex. arbetsrätt.

    5. **Andlig vägledning**: Utbildningsbakgrund i religionspsykologi och psykologi kan vara användbar här.

    6. **Forskning**: Du kan överväga vidare studier som på sikt kan leda till karriär som forskare inom något av de områden du har studerat.

    7. **Företagsledning eller Entreprenörskap**: Kunskap inom organisation och ledarskap kan vara mycket användbar om du är intresserad av att starta eller driva ett företag.

    8. **Kriminolog eller Brottsförebyggande arbete**: Med en bakgrund i kriminologi kan man arbeta med brottsförebyggande eller utredande arbetsuppgifter. Titta gärna på presentationerna: framtid.se/yrke/brottsforebyggande-samordnare och framtid.se/yrke/utredare

    Det kan vara en bra idé att fundera över vilka områden som intresserar dig mest och sedan undersöka möjliga arbetsgivare, praktikmöjligheter eller ytterligare studier inom dessa fält.

    Studie- och yrkesvägledare