Jonna

    Hej, Jag studerar inom ett program och till våren har jag sökt en kurs som inte ingår i mitt program men i och med att jag studerar på det valda universitetet så får jag viss förtur. Skolan har på antagning.se lagt ut två likadana kurser men med olika kurskoder, en för "utomstående" och en för de som studerar på universitetet. Nu har jag råkat söka den för utomstående och upptäckte tyvärr detta först nu. Båda dessa kurser ligger öppna för sen anmälan, hur fungerar det om jag anmäler mig till båda kurserna? Alltså ena som är sökt i rätt tid men är utanför programmet och jag konkurrerar med alla andra, samt sen anmälan till den jag har förtur på men att jag då hamnar sist i det urvalet? Konkurrerar jag om platser i båda kategorierna eller kan det påverka mina chanser negativt om jag även söker den kursen på sen anmälan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kontakta de som jobbar på Antagning.se: du kan t.ex ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16.
    Min gissning är att det kan inte påverka dig negativt om du söker kursen med båda koder... men jag jobbar inte på Antagning.se så kan egentligen inte svara (i detalj) hur administration kring antagningen går till.
    Det där med "utomstående" ... så kan det vara så att alla sökande som inte går ett program där den aktuella kursen är obligatorisk eller står på den korta listan av de valbara kurserna inom programmet klassas som "utomstående". Jag tror alltså inte att det faktum att du läser på samma lärosäte ger dig förtur till kursen, men, som sagt, jobbar inte direkt med de frågorna. Bäst du får svar från Antagning.se
    Testa också prata med studievägledare på din institution och på den institutionen där kursen ges som du vill komma in på (om det är olika institutioner). Det är nämligen så här att lärosätena eller institutionerna bestämmer nu för tiden själva om studerande måste söka även till de kurser som är obligatoriska på deras program ... På "min tid" (för över 20 år sedan) behövde man inte söka till kurser inom programmet när man gick ett program för att man antogs automatiskt till alla kurser som ingick i programmet (så länge man inte har hoppat av utbildningen) men nu har det blivit mycket "krångligare", tycker jag: på vissa program är det som det var förr, man behöver inte söka till kurser som ingår i programmet (för man har ju platsgaranti på kurserna) men på andra program så behöver man göra det (trots att kurserna ingår i programmet och man har platsgaranti på dem...). Så, min gissning är alltså att du, trots att du läser på samma universitet, kommer att klassas som "utomstående" (eftersom den kursen inte ingår i ditt program, vilket du själv skriver om i din fråga...).

    Studie- och yrkesvägledare