Tyra

    Om jag läser el och energiprogrammet kan jag sen om jag läser på ämnena som krävs för högskola, kan jag komma in i en högskola där man utbildar sig till syv eller måste jag läsa på samhällskunskap A också för jag läste det på gymnasium.se att man behöver det. Det stod "För att bli studie-och yrkesvägledare krävs det att man har en utbildning från högskola eller universitet, och är en treårig utbildning. För att studera till studie- och yrkesvägledare behöver man ha en Grundläggande behörighet, Samhällskunskap A alternativt Samhällskunskap 1b (1a1+1a2). Passande gymnasiala utbildningar är Samhällsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet." Eller har jag uppfattat det fel?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra!
    SYV är ännu inte ett legitimationsyrke, till skillnad från läraryrket där legitimation krävs och i grunden ligger läraexamen. Alltså, är det inte förbjudet för arbetsgivare att anställa vem hen tycker passar bäst, även om man inte har examen från SYV-programmet. Men givetvis är det fördelaktigt att ha examen från SYV-programmet.
    SYV-programmet är 3-årigt program på högskolenivå, som för behörighet kräver godkänt betyg i samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2). För övrigt, så kräver alla svenska högskoleutbildningar även grundläggande behörighet.
    Alla elever på gymnasiets yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6), men de måste säga till om det på sin gymnasieskola.
    I EE ingår endast samhällskunskap 1a1 som en obligatorisk kurs. Samhällskunskap 1a2 kan man kanske läsa inom Individuellt val (men det kan inte garanteras). Samhällskunskap 1a2 är en liten kurs som på heltid läses på 2,5 veckor eller på halvtid på fem veckor.
    Blir man inte behörig på gymnasiet, kan man komplettera efter gymnasiet - på komvux, på en folkhögskola eller genom självstudier/prövningar.