Hafez

    Om jag har E i alla ämnen på gymnasiet, kan jag läsa upp betygen på komvux ändå? Eller hur gör jag då? Jag har öga betyg i matte men inte i svenska och engelska. OM jag får F i engelska, får jag läsa på komvux då?

    • : Du kan också göra prövningar i dina gymnasiekurser, detta kan göras vid komvux- och gymnasieskolor i hela landet. Detta gäller även för dig med godkända betyg. Prövningen innebär att du får läsa på själv utan undervisning, och skriver ett större prov i slutet av prövningen. Ofta ingår också andra moment beroende på ämne, som labb, muntlig examination med mera.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    studier på högre nivå än grundskola kan inte garanteras. Detta eftersom endast grundskola är i Sverige obligatorisk.
    Oftast finns möjlighet att läsa på komvux på gymnasial nivå men exakt vilka kurser och hur snabbt man kan komma in - beror i mångt och mycket på vilken kommun man är folkbokförd i.
    Oftast är det lättare att komma in på en komvux-kurs om man ej läst den kursen eller om man läst och fick F i kursen på gymnasiet; brukar vara svårare att komma in om man redan har godkänt betyg i kursen.