Patricia

    Hej! Har en fråga om hur komvux kurspaketet fungerar? Jag gick inte till gymnasiet så saknar jag poäng som ger mig grundläggande behörighet. Nu läser jag Svenska 3, Engelska 6 och Matematik 1b (har 300p från tidigare ämnen- sv 1,2 och engelska 5). Jag skulle vilja läsa förskollärareprogram till universitet efter jag är klar med komvux som kan ge mig 2400p. Jag visste inte att man kan ta kurspaket från komvux. Kurspaketet var barn och fritid och kan ge mig 900p samtidigt om jag tar barn och fritid påbyggnad som ger mig 400p. Om jag läser detta och ta sam 1b, natur 1b, engelska 7, överallt ger mig 2200p. Så frågan är kan jag ha poängen om jag tar kurspaket? Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver få ut Examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux får kurserna från yrkespaketet ingå. Du behöver i så fall läsa mot yrkes-examensbevis mot yrket Barnskötare, alltså "examen från BF". Det finns ett antal olika krav som alla måste vara uppfyllda för att kunna ta ut examensbevis, bl.a måste du få godkänt betyg i gymnasiearbetet. Och temat för GA måste vara passande till utbildningens övriga inriktning, alltså på ngt sätt handla om förskola, barnens utveckling, pedagogiska metoder inom förskola, fritidsverksamhet eller liknande.
    Prata med SYV på komvux, gör tillsammans med SYV-en planering mot examensbevis.