Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Apoteksassistent är ett av många de så kallade "icke-reglerade" yrken; om ett yrke är "icke-reglerat" gäller följande: -- arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer. Dock är det inte ofta man ser exempel på att man blir anställd på apoteket utan någon utbildning inom "apotek" eller åtminstone inom vård/medicin samt butik/kassa/kundtjänst. Alla får söka anställning som apoteksassistent, om de vill och det är, för arbetsgivare, inte förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst och lära upp personen på arbetsplatsen (under anställning, med lön) men chansen är liten... därför rekommenderar jag att utbilda sig till Apotekstekniker som är en yrkeshögskoleutbildning som brukar ges på några olika yrkeshögskolor.
    Se exempel på utbildningar till Apotekstekniker:
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/apotekstekniker-tuc-bromma-distans
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker-lernia-sundsvall
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker-lernia-linkoping
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker

    Om du inte kan eller vill utbilda dig till Apotekstekniker, försök i så fall skaffa dig någon sort utbildning inom Vård-medicin-kemi-läkemedel, t.ex kan komvux-utbildning till Undersköterska kanske hjälpa dig en bit på vägen mot ett jobb på ett apotek.

    Studie- och yrkesvägledare