Anonymuser

    Hej! Jag är en gymnasieelev som går i åk 2. Jag läser naturvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle men jag vet fortfarande inte vad jag vill bli eller läsa på universitet. Jag har heller inte så höga betyg och jag tror att jag kommer få ca 16 eller 17 meritpoäng. Vad kan jag läsa vidare med 17 meritpoäng? Jag vill veta också om jag vill bli advokat hur många merit behövs för det? om det är till exempel över 18 poäng kan jag ändå läsa det i universitet eller inte? En sista sak, jag vill veta vad skillnaden mellan poäng och merit är och skillnaden mellan universitet och högskola. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; om skolformen universitet/högskola var god läs på studier/universitet-högskola
    För att, i Sverige, bli advokat måste man först ta ut juristexamen och då måste man komma in på juristprogrammet som är universitetsutbildning á 4.5 år på heltid. Om yrket advokat var god se framtid.se/yrke/advokat Det yrket är mycket populär och brukar ha många sökande med höga meriter. I betygsgrupper är det sällan (om alls) så att meritvärde skulle gå under 20.0. Ofta krävs meritvärde på över 21.0 och kanske ännu högre... Maximalt kan meritvärde uppgå till 22.5 (det är max någon kan få).
    Har man alla A-betygen i sitt examensbevis från gymnasiet får man snittbetyg (jämförelsetal) på 20.0. För att komma högre upp måste man även ha Merit/extra-poängen. Godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser ger meritpoäng; var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Eftersom juristprogrammet inte kräver, för särskild behörighet, mattekurserna, ger matematik 2 en halv (+ 0.5) meritpoäng och sedan matte 3 ger också + 0.5 meritpoäng och sedan matte 4 ger också + 0.5 meritpoäng; på så sätt kan man uppnå max antal meritpoäng (1.5) inom ämnet matematik. Har man dessutom godkänt betyg i engelska 7 får man (totalt) max meritpoäng som är 2.5.
    Mitt råd till dig blir att du även gör högskoleprovet då kommer du att prövas även i HP-urvalet.
    i HP-urvalsgruppen kan man komma in även med lägre betyg.
    Om man är intresserad av juridik men av ngn anledning inte kan läsa på juristprogrammet, kan man titta på andra juridiska yrken, t.ex:
    Rättsvetare
    Rättssociolog
    Internationell rättsvetare
    Paralegal
    Annars, så ingår "delar av juridik" inom många olika yrken, t.ex läser man till yrke Socionom lär man sig mycket om Socialtjänstlagen. Läser man mot yrke Personalvetare måste man lära sig mycket om arbetsrättsliga frågor, alltså bli expert i den delen av juridiken som reglerar de anställdas rättigheter.
    Exempel på andra yrken som också har med "delar av juridiken" att göra:
    Arkivarie
    Registrator
    Skadereglerare
    Utredare på FK
    Antagningshandläggare
    Bygglovshandläggare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonymuser : Okej, jag tror inte alls att jag kommer få högre än 20 merit, så vad kan jag göra med lite färre poäng, ungefär vid 16 eller 17 meritpoäng? Det behöver inte ha med juridik att göra..
    • Milla : Du kan göra högskoleprovet, om du vill komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning. Du kan titta på utbildningar inom andra skolformer än endast högskola-universitet. Hur högt meritvärde "hamnar" vet man inte på förhand. Det går att titta på tidigare antagningsstatistik men det finns också nya utbildningar som kommer göra antagning för första gången och då finns det inte tidigare antagningsstatistik. Allmänt, så är det tyvärr så att många lärarprogram har ganska låga antagningsgränser (det är tufft att jobba som lärare...). Men lärarutbildningen i bagaget behöver man inte alltid jobba som just lärare, utan man kan söka andra jobb också. Men om du kan tänka dig jobba som lärare så titta definitivt på lärarhögskolorna och lärarprogrammen!