Marcus
    Jag har glasögon men ser lite suddigt om jag inte har dom på mig, kan jag bli pilot då? kan man gå ekonomi programmet för bli pilot i framtiden om man klarar medical 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, om du klarar hälsoundersökning "Medical, klass1" då blir inte din hälsa /inklusive nedsatt syn/ ett hinder vid antagning till pilotutbildningen. Även psykologiskt lämplighetstest är obligatorisk.
    Går du Ekonomiprogrammet nu: vilken inriktning? å k 2, antar jag, att du läser- för att du är 17 år. Har du valt de rätta tilläggskurserna för att bli behörig till pilotutbildningen?
    Boka tid hos SYV på din skola för att se över din Studieplan - så att du får med dig alla de rätta kurserna.
    Angående synnedsättningen - så skulle jag råda dig fråga Optiker. När du gör synundersökning, ta reda på exakt hur mycket din syn är nedsatt och jag tror att Optiker även kan svara på frågan om du skulle klara kraven (i alla fall vad det gäller just syn) för att bli pilot.
    Mvh
    Anna SYV