Michelle
    Hej! Jag undrar om man inte klarar nationella provet och skulle vilja komma in i naturlinjen, kommer de typ kolla tillbaka vilka betyg man fått i 7:an och 8:an?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår din oro - men antagning till gymnasiet sker BARA via år nios slutbetyg - inga andra betyg. Jag föreslår att du pratar med de lärare där du har nationella prov och frågar hur deras bedömning sker - för hur det gå på Nationella prov har ju mycket och göra med vad du gjort i ämnet i stort, andra prov, läxor, muntligt på lektioner mm. Nationella provet kan ju sällan avgöra hela betyget.

    Vill du gå Natur så ska dina favoritämnen vara No-ämnen (särskilt fysik) och matte. Viktigt att dessa ämnen funkar bra.
    /Lena, Syv