Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    t o m det året eleven fyller 19 år får hen söka på nytt, via gymnasieantagningen, till årskurs 1 på gymnasiet (med undantag av att i fall eleven har genomfört 3-årig gymnasial utbildning då kan hen inte antas till gymnasiet efter det...).
    Det går att söka via gymnasieantagningen under val- eller omvals(nyvals)perioden och samtidigt (beroende på vilket program eleven vill byta till) även försöka efter år1 komma direkt in i år2 (genom att kontakta gymnasieskolorna och fråga om de har ledig plats). Här beror det på från vilket program eleven har godkända betyg från år1 och till vilket program eleven vill byta. Vissa program är ganska lika varandra som t.ex EK, SA och HU och även ES/estetik-&-media så mellan de programmen kan man (ofta) byta utan att behöva "förlora" ett år. Detsamma gäller om man vill byta från NA till TE
    Så, för att ge ett bättre svar, behöver jag veta mellan vilka program eleven vill byta.

    Studie- och yrkesvägledare