Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Husfru är i Sverige ett av många de så kallade "icke-reglerade" yrken. Detta gör det extremt svårt att svara på frågor om vilken utbildning som krävs för att olika arbetsgivare kan kräva olika utbildningar och kan anställa med vilken utbildning som helst, enligt egen bedömning.
    När man tittar i annonserna om lediga jobb som husfru på hotell så kallas tjänsten ofta Husfru/Städchef eller Husfru/Städledare och det är inte sällan som B-körkort nämns som ett krav (i annonsen om ledigt jobb).
    För övrigt så är det vanligt att det under "Meriter/Kvalifikationer/Utbildning" står någonting i stil med:
    "Vi söker dig som:

    - Har minst 3 års erfarenhet av rumsstädning och lokalvård på hotell i Sverige

    - Är inspirerande, entusiastisk och kvalitetsinriktad

    - Har ett öga för detaljer

    - Har ett positivt ledarskap och ansvarskänsla

    - Älskar att utveckla och coacha medarbetare

    - Kan prata och skriva på svenska och engelska."

    Det är alltså arbetslivserfarenhet och personliga egenskaper som arbetsgivare brukar efterfråga (och inte någon formell utbildning inom städ eller hotell) men det skadar givetvis inte om man även har någon sort utbildning inom städning/lokalvård och/eller inom hotell. För ungdomar finns relevant utbildning på HT, Hotell och turismprogrammet men även man över 20 år är man "för gammal" för gymnasiet, tyvärr. Det är inte för komvux förbjudet att erbjuda yrkesutbildningar inom hotell men det är sällan som det går att hitta någon sådan utbildning. Komvux är, dessutom, KOMMUNAL vuxenutbildning och man är väldigt mycket beroende av vilken kommun man är folkbokförd i.
    I första hand frågar man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Om ingen "hotell" eller "städ"-utbildning finns på komvux i egen kommun, kan komvux köpa utbildning hos andra kommuner (men det är svårt att få igenom även om man själv hittar var utbildningen ges, i en annan kommun). Men kika gärna på exempel på en sådan relevant utbildning:
    Hotellmedarbetare - Gymnasienivå, Vuxenutbildningen, Borlänge kommun
    Vuxenutbildningen i Borlänge har tillsammans med Arbetsmarknadsenheten kontakt med hotellföretag och i dagsläget finns behov av arbetskraft under 2024. Denna korta yrkesutbildning (25 veckor på heltid) möjliggör arbete på hotell. Se information om utbildningen på borlange.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildningen/kurser-och-utbildningar/yrkesutbildningar/yrkesutbildningar-pa-gymnasieniva/hotellmedarbetare

    Den mest framkomliga vägen som jag känner till är dock att man börjar jobba som städare på ett hotell, jobbar i några år (uppskattningsvis 3 år eller längre) och visar "framfötterna" att man är en positiv, arbetsvillig och duktig medarbetare och när tjänsten som husfru blir ledig, söker man den (i första hand på sin egen hotell eller inom samma hotellkedjan).

    Annars, så kan man också se om man hittar utbildningar inom "närliggande områden" som t.ex utbildning till Konferensvärd; t.ex erbjuder Hermods en Utbildning till konferensvärd (för närvarande, mars 2024, i följande kommuner: se listan på framtid.se/studier/komvux?kommun -- se information om den utbildningen på hermods.se/utbildningar/konferensvärd

    Studie- och yrkesvägledare