Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    om du vill jobba med att bedöma och hantera "samhälls"-risker, då rekommenderar jag att du kikar på miun.se/utbildning/program/ekonomi-juridik-samhalle-och-turism/risk--och-krishantering

    och enl.våra uppgifter krävs det Grundläggande behörighet, alltså antingen examen från ett högskoleförberedande - eller från yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. alltså kan man bli behörig till utbildningen, se länk ovan - på ett valfri gymnasieprogram. Men jag vill ändå göra en rekommendation: SA/inriktning samhällsvetenskap.

    Om du däremot vill jobba med att bedöma ekonomiska risker, kika på yrket Affärsanalytiker och det är i så fall EK/inriktning ekonomi som jag rekommenderar att du söker till (detta bl.a för att du kommer i så fall behöva godkänt betyg i matematik 3).