Nasrin
    Hej, jag har just nu nästan panik över gymnasievalet som är inom en vecka och är heelt splittrad inför valet. Det står mellan IB, teknik eller natur.
    Jag är ganska jämställd mellan ämnena i skolan just nu vilket gör valet svårare men jag vet att jag iallafall nog hade klarat av IB (engelskan borde inte vara något problem), dock så oroar jag mig över att alla stora prov görs sista året på IB.
    Jag gillar språk men vet också att språk inte ingår i tekniklinjerna, men samtidigt är jag inte så förtjust i biologi lika mycket som kemi och fysik. Vi har inte jobbat speciellt mycket med teknik så jag vet inte riktigt om jag gillar det. Båda linjerna är ju breda för framtiden sen... Behöver nog lite - + om teknik och natur linjerna, och lite om IB med :/ det jag är mest orolig över är att jag gör fel val för mig och orkar då inte gå om ett år. Har kollat in skolorna jag kan välja men mitt största problem ör just vilken linje.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nasrin!

    Jag förstår att det är svårt att välja "rätt program" på gymnasiet och du är orolig över att kanske behöva gå om ett år om du väjer "fel program" och tvingas gå om ett år.

    "Dina" 3 program är inte så olika varandra att man nödvändigtvis behöver gå om ett år. Det finns många exempel när eleverna bytte från ett program till ett annat efter åk1 (på sommaren) och genom rektors beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram fick fortsätta i åk2 på ett nytt program.

    Du skriver om att man inte läser språk på Teknikprogrammet, men det kan man göra: inom Programfördjupningen och inom Individuellt val kan man läsa Moderna språk. Det som är sant att man behöver inte läsa Moderna språk på Teknikprogrammet men man kan göra det.

    Du skriver om att du är orolig för att alla stora prov på IB görs under åk3 och det är sant. Men om man tänker på att man på så sätt förbereder sig till studier på högskolenivå - för att där är det just "stora prov" i slutet av kurser som helt avgör ditt betyg. På högskola kan man ibland skolka en hel termin och ingen lärare har ens "märkt det", tycker man, och sen kommer alla tentorna!

    Om du är mindre förtjust i biologi, då kanske inte Naturvetenskapsprogrammet är det bästa alternativet för där läser man, som du själv också är väl medveten om, Biologi - och det är obligatoriskt.

    Till alla de tre programmen - NA, TE & IB - rekommenderar vi att man är god "kompis" med matten. Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se och tänka på att man på NA och TE läser upp till Matte 3 och på en av inriktningarna på vardera programmet även Matte 4 och på IB läser man till minst Matte 5. Jag vill absolut inte skrämmas, men vår erfarenhet är att avhopp eller byte från NA och TE är först och främst pga eleverna tycker att matten är tuff och att det går för fort. Man ska vara klar med gymnasiekurser Matematik 1 och 2 redan under åk1 på gymnasiet.

    Yrkesprogrammen nämner du inte i din fråga. Jag antar att du har bestämt dig för högskoleförberedande program.

    Du skriver att du måste göra ditt gymnasieval inom en vecka. Jag vet inte var du bor och det är olika datum för val och omvalperioder i olika delar av Sverige. Men det blir, hur som helst, omval/nyval senare under våren. Då blir det möjligt att helt eller delvis ändra sin gymnasieansökan.

    Varför jag försöker "förhala" det definitiva beslutet :) - är för att i din ålder växer och mognar ungdomar från en dag till en annan - fort. Beslut kan mogna fram och ju längre tid du tänker på ngt., desto närmare det mogna beslutet du kommer. Det kan mycket väl hända att du om en månad känner helt plötsligt "Nu vet jag precis vad jag vill jobba med i framtiden och därför vet jag också vilket gymnasieprogram som är rätt för mig". Vi vet inte om det händer och definitivt inte när det skulle hända... men det kan hända.

    Tänk på att du gör ett preliminärt val nu och det definitiva valet - under omvalsperioden senare.

    För att hjälp dig komma till rätt beslut vill jag uppmana dig göra Personlighetstest som finns på www.framtid.se (klicka på "det blåa ordet" Personlighetstest i raden ovan så kommer du direkt till testet) och en annan test som finns på GymnasieGuiden som ger förslag på vilket gymnasieprogram som, enligt dator ;), passar dig bäst av alla. Det testet finner du här>>

    Jag råder dig också gå på öppna hus - även på de skolorna som du inte har tänkt att söka till och boka Prova-på dag på alla de skolorna som du kan tänka dig söka till. Prova-på dag kallas numera ofta för "skuggning": man skuggar en elev eller en klass under en hel eller en halvdag.

    En mycket bra idé är också att prata med dina lärare i grundskolan, som känner både dig och kraven på de olika gymnasieprogram - de kan ge mycket bra råd. Att du har pratat med SYV på din skola, tar jag för givet. Men du kan be om ännu ett samtal med SYV.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig allt väl och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA