Maria
    Måste man vara bra i de ämnena? Eller beror det på hur många intagningspoäng skolan har osv?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    formellt sett, räcker det med betyget E i samtliga behörighetsgivande ämnen från grundskolan för att komma in på ett visst gymnasieprogram. Till NA (Naturvetenskapsprogrammet) behöver man godkända betyg i svenska, engelska, matte, fysik, kemi, biologi samt 6 andra valfria grundskoleämnen.
    Sedan konkurrerar man med andra elever som kommer att söka samma program på samma skola. I fall någon skola har fler platser, än sökande elever, kommer alla behöriga in och då räcker det med 120 poäng (12 grundskoleämnen som krävs för behörighet x 10 för att betyg E=10, ger 120 Mtv).
    Det går att se vilket Mtv som krävdes till en viss skola och program förra året och under åren innan, men personligen tycker jag det inte "ger någonting av värde" - för att man kan både bli avskräckt i onödan (avstå från att söka då man tänker "det är ingen idé"...) eller tvärtom - sluta kämpa för betyg (om man tror att man är säker med tanke på tidigare års antagningssiffrorna) och "poängen" kan gå upp nästa år och man kanske missar utbildningsplats med en liten marginal på 2,5 poäng.
    Mitt råd är: kämpa för så höga betyg som möjligt i alla grundskoleämnen, gå på Öppet hus på flera skolor, läs på om skolorna och programmen/inriktningar och SÖK TILL MÅNGA SKOLOR (i första hand, givetvis, till den skolan som lockar mest och sedan i "fallande grad av intresse" - ... du kanske kommer in på ditt femte alternativ; du står då i RESERV till alla dina högre prioriterade alternativ och kan bli kallad från Reserv under hela augusti och september nästa läsår/.
    Jag hittade 42 skolor i Stockholm http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=&variant=&school_type=&view=list&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=2 som erbjuder NA.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV