Julia SYV på FrågaSYV

    hej!

    studie- och yrkesvägledare är tyvärr inte insatta i alla detaljer om arbetsvillkor för diverse olika yrken.

    Min uppfattning (utifrån erfarenhet och de tidigare svar vi fick på liknande frågor - från experter) är att detta ”beror på” en rad faktorer, ex. anställningsvillkoren (och om det finns kollektivavtal) och vilken typ av maskin/fordon man kör, (ex. lastbil körkortsbehörighet C+YKB, eller maskin/traktor).
    Det kan också vara skillnad på typ av väg, som man kör på: om det är Allmänna vägar då är det Trafikverkets regler som gäller, men om det är villaområde eller enskild väg - så kan det gälla andra regler. Och att det kan vara olika entreprenörer, som får uppdrag att snöröja – såväl privata som kommunala eller statliga – på olika vägtyper.
    Eventuella skillnader i arbetsvillkor blir då, beroende på anställningsvillkoren/kollektivavtal, fordonstypen, om man är anställd som förare (och i så fall var man är anställd) eller om man är "egen" ... etc.

    För information om arbetstid, kör- och vilotid, rekommenderar jag dessa två länkar:

    Arbetsmiljöverket, Arbetstidslagen
    av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen

    Transportstyrelsen, Regler om kör- och vilotider
    transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider

    Lycka till och god fortsättning!

    Vänliga hälsningar
    Julia