Emanuel

    Hej, Jag har sett att områdeskurserna kommer att avskaffas 2022. Detta kommer att påverka mitt meritvärde eftersom jag inte uppnår alla 2.5 meritpoäng på bara meritkurserna utan det gör jag med hjälp av områdeskursena också som då ska avskaffas. Om jag skulle söka till tandhygienist så skulle jag förlora 0.5 meritpoäng i och med avskaffandet av områdeskurserna. Men går det att kompensera dom poängen genom att läsa Engelska 7 som är en meritpoängskurs? Som jag har förstått så räknas betygvärdet inte med i jämförelsetalet utan det är bara poängen som läggs på mitt meritvärde. Jag har ett slutbetyg som är utfärdat före 2010 och kan göra en meritpoängskomplettering med vux12 kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du har Slutbetyg från gymnasieskolan från innan året 2010 - finns info om meritpoängen för dig på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang

    men om du har Slutbetyg från komvux/vuxenutbildningen, från innan 2010 - på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetygsamlat-betygsdokument-fore-2010

    Exakt hur reglerna tolkas och används - blir upp till Antagning.se (och ibland också upp till antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker). Min tolkning är det att du borde få meritpoäng för godkänt betyg i engelska 7 och att betyget i eng7 räknas inte in i ditt jämförelsetal (alltså det blir exakt samma höjning av ditt meritvärde, oavsett om du får E eller A i eng7). Men det finns ju ingen anledning att medvetet försöka få lägre betyg än man kan få. Och att kunna mer engelska kan ju inte skada! Så gör ditt bästa i eng7-kursen, när du läser den - är mitt råd! :)

    Sök läsa eng 7 på komvux och gör också högskoleprovet så många ggr du kommer få möjlighet att göra HP!
    vänlingen
    ANNA

    • Emanuel :

      Tack för svaret, vad händer med mitt meritvärde om jag skulle få ett F, alltså om jag inte skulle bli godkänd? Kommer den med i slutbetyget eller?

    • Anna : Nej, om du får F i en kurs du läser efter det att du fick ut ditt slutbetyg, kommer inte hända ngt alls, det blir som om du inte läste den kursen alls. :)