juliet
    kan man välja gymnasium hemifrån under omvalsperioden, eller måste man göra det på skolan?
    och kan man välja skolor i alla kommuner under omvalsperioden eller bara skolor i sin hemkommun?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Juliet!

    Man får söka alla skolor i hela Sverige både under den ordinarie valperioden och under omvalsperioden, här är det ingen skillnad under vilken period man söker. Däremot är man första- respektive andrahandssökande till olika skolor och sedan kan det tillkomma kostnader för att åka till och från skolan eller bo på skolorten, som man bara delvis - i bästa fall - blir kompenserad för. I vissa fall har man inte rätt till någon ekonomisk kompensation, men söka får man till vilken skola som helst i hela Sverige. Det finns utförligt förklarat på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till
    Läs det och återkom sedan om ngt är oklart.

    Ang. om du kan söka själv eller måste få hjälp av SYV - under omvalsperioden - är det olika i olika delar av landet. Prova ändra i din ansökan hemifrån. Om det inte går, måste det betyda att det är bara SYV på sin inloggning som kan ändra. Ofta går det bra att ringa/maila SYV (dina vårdnadshavare måste göra det för att du är icke-myndig ännu) och be att SYV ändrar, så gör hen det. Sedan kan du se på valsidan att ändringen är gjort.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA