lizzie

    Hej jag har tidigare läst kursen entreprenörskap och företagande, på komvux på distans och fått slutbetyget A. Nu läser jag pågående kursen entreprenörskap. Båda kurserna skiljer sig inte så mycket från varandra, då mycket jag minns och ser i läroboken är det mesta repetition. Läraren som jag har i kursen entremörskap nu, är en annan lärare och en kvinnlig lärare. Den lärare som satte betyget A på entreprenörskap och företagande var en manlig lärare. Båda lärare är ekonomi lärare. Men jag ser en jätte stor skillnad mellan de båda när de gör en bedömning av betyg och inlämningsuppgifter. Då den kvinnliga läraren ger mig bara ett C och ett B. Och hur kommer det sig när båda kursen är så lika? Jag känner att det är orättvisst det bedömningen hon ger mig, jag är inte nöjd, kan jag klaga och påverka beslutet och isåfall hur? Jag hade henne i en annan kurs innan entreprönrskap, och hon skrev i kommentarar B +, varför inte ge mig ett A. Jag förstår att alla kurser är olika och har olika innehåll och betygkriterier. Jag har tittat på betygskriterierna nog och följt upp de och min studieplan. Det måste alltså vara något fel med läraren. Hon vägrar ge mig betyg A och hon vill inte heller hjälpa mig med att få upp till den betyget. Jag har redan gjort mitt bästa. Och detta har gjort att jag har tappat motivationen helt och hållet när hon ger mig ett lägre betyg och bedömning än vad jag förtjänar, detta har så klart gjort mig väldigt ledsen och deprimmerad och nu känns det som att jag inte känner mig motiverad längre och känner mig orkelös och meningslös med mina studier

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    jättetråkigt att läsa att du känner dig orättvist behandlad. Jag gissar på att du läser på komvux, stämmer det? Jag tycker därför du bör vända dig till rektorn på komvux. Du kan börja med att ännu en gång försöka diskutera med läraren men sedan om du inte får de svar du kan förstå och acceptera så tycker jag du bör vända dig till rektorn. Det är rektorn som på varje skola är "ytterst ansvarig" som det heter.
    Det är många ggr svårt att ifrågasätta betygen. Läraren har en oerhört stor makt i betygssättningsfrågor. Ännu ett sätt att få ett högre betyg är genom en prövning. Kostnad á 500kr men du kan kanske få prövningen kostnadsfritt om du kan påvisa att läraren gör felaktig bedömning i betygssättningen. Om du gör prövning så är det två lärare som tillsammans sätter ett betyg: bedömare och medbedömare. Prövningen består av ett skriftligt "avsnitt" och sedan en muntlig del. Efter det samråder två lärare och tillsammans sätter ett betyg.
    Som SYV och inte lärare, har jag eller någon av mina kollegor, SYV-ar, någon kompetens i betygssättningen. Så, vi kan inte göra någon bedömning om din kunskapsnivå och om läraren sätter för låga betyg, t.ex... jag beklagar detta men kan faktiskt inte göra någonting konkret mer än att upplysa dig om att du kan få ett nytt betyg genom en prövning, att du har rätt att kontakta rektorn på skolan och att du kan kontakta skolverket, tel.nr 08-52733200.
    Du får också gärna kika på Skolinspektionens webbplats: skolinspektionen.se/rad-och-vagledning/missforhallanden-i-skolan/lamna-uppgifter - det finns möjlighet att klaga på skolans agerande i olika frågor. Om du vill kan du överväga att "göra anmälan" (alltså fylla i webbformulär om missförhållanden i undervisningen på skolinspektionens hemsida). Skolinspektionen brukar uppmana att först prata med läraren och sedan med rektorn. Sedan kan man kontakta skolinspektionen. Jag kan inte lova dig att skolinspektionen kommer inleda en undersökning/inspektion av din skola men du har rätt att göra "anmälan".