Hejsan har läst en kurs i Naturkunskap 2 och känner att man blivit orättvist behandlad med betygen, samt fått felaktig och irrelevant info. I kursen fick vi fyra inlämningar som skulle göras. Inlämningarna fick göras om flera gånger och det krävdes massor med tid för att kunna göra om de och ens kunna få betyg. De två sista uppgifterna fick jag ingen återkoppling på, vilket betydde att jag inte fick chans till att göra om de sista 2 uppgifterna (om det skulle varit underkända). I slutet gjordes ett prov och jag fick till svar att mitt prov var underkänt och att jag får F i slutbetyg. Sedan kom det även fram att våra inlämningar som vi slitit med inte täckte nånting i betygskraven. Men enligt läraren så skulle man ändå ha haft minst 2 inlämningar godkända, samt godkänt prov för att klara kursen. Jag fick ju inte ens chansen att göra om mina inlämningar och fick till svar att ” det inte spelar någon roll vilket betyg inlämningarna är, eftersom ditt prov är underkänt.” Får man som lärare strunta i att rätta uppgifterna åt elever?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32051 frågor besvarade.
Orättvisa betyg i Naturkunskap 2 ?
1 Svar
Hej Sara,
jag beklagar att du fick uppleva det du beskriver i din fråga. Du nämner i din fråga "ett prov" (stort prov) - är det det nationella provet, NP, du syftar på? NP är ett jätteviktigt prov, för att det innehåller frågor med exakt rätt svårighetsgrad, och som är anpassat för betygssättningen: alla som läser samma kurs - både på gymnasieskolorna och på komvux - utför samma prov och deras kunskaper blir på så sätt jämförbara med kunskapsmålen på ett mer rättvist sätt (är i alla fall tanken bakom NP). Att en lärare inte ger feed-back på inlämnade uppgifter, tycker jag, är "mindre bra". SYV är inte lärare och har inte fått lära sig i sin utbildning om betygssättningen; det är lärarens kompetens, men jag skulle också, om jag var studerande, velat få feed-back på inlämnade uppgifter. Som lärare, kan jag tänka mig, så kanske hen tänker att utföra de uppgifter förbereder inför NP, och vad man får för "betyg" på inlämnade uppgifter spelar på så sätt liten roll.
Om du fick F på NP, nationella provet, så ser jag dina chanser att utan att gå om kursen eller göra prövning få godkänt betyg som mycket små. För det första, så är det svårt att ändra ett redan satt betyg. För det andra, så är NP det viktigaste instrumentet i betygssättningen.
Om det är ngt annat sort prov än NP, så skulle man kunna försöka hävda att provet var för svårt, men NP är samma prov för alla som läser samma kurs, så här kan man inte hävda att provet var för svårt.
Fundera på en prövning. På prövningen gör man 2 delar: den skriftliga och sedan den muntliga och har möjlighet att visa sina kunskaper. Jag vet att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar + att det kostar också (både 500kr i prövningsavgift + kostnader för att kanske behöva ta ledigt från jobbet i minst 2 dagar och resa till prövningsstället). Svårighetsgrad på prövningsfrågorna borde vara = den som NP innehåller.
Om du kan gå om kursen, läsa den ännu en gång, vore det kanske bäst: du får i så fall möjlighet att skaffa dig mycket bra kunskaper och satsa inte "endast på E-betyget" utan högre betyg (sikta på A, högsta betyget)!
***
Sammanfattning: att nu, efter det att betyget är satt, i efterhand, få betyget höjt ser jag som mer eller mindre omöjligt. Men du får gärna prata med både läraren och rektorn - kanske kan de hjälpa dig att få plats på samma kurs igen (snarast), för att annars brukar komvux ha "spärrtid", t.ex ett år, innan samma person får plats på samma kurs igen (detta för att komvux vill försäkra sig om att hen som får studieplats har förutsättningar för att klara av få godkänt betyg i den kursen som hen får plats på).
Frågor och svar taggade med 'gruppvägledning' (9 st.)
-
Hur kan man bäst förklara för förskolebarn vad en SYV gör?
Hej, Om man som SYV ska hålla en kort redovisning/föreläsning på förskola om man vad man arbetar med, hur kan man bäst förklarar detta för förskolebarn (så det blir intressant/förståeligt för dem)?
Hej!Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
vilka övningar frågor jag kan ta upp i gruppvägledning?
Hej! Jag ska genomföra gruppvägledning kring självkännedom för 5-8 personer. Det är pass om 40 min i två olika tillfällen. Jag har aldrig gjort gruppvägledning och undrar hur jag ska kunna fylla de här 80 minutrarna. Har ni tips om vad jag...
Hej Mia, kika gärna på ett svar som gavs i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan Jag vill också tipsa om vilken personlighetstyp är du?-testet på framtid.se/test -
Övningar för gruppvägledning i skolan?
Hej - jag söker bra övrningar för att köra GRUPPVÄGLEDNING på grund- och gymnasieskolan. Tusen tack för alla tips ni kan ge! S.
Hejsan, det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda... Läs hela svaret -
Har ni tips på upplägg och övningar?
Ska köra gruppvägledning om ca 6-8 elever per grupp i åk8. 1timme vid 2tillfällen per grupp och syftet/målet är gymnasieinfo och valkompetens. Har ni tips på upplägg och övningar? Tack!
Hej, Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som... Läs hela svaret -
Har ni tips hur man kan göra under info/undervisningstillfälle?
Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet? Kommer bara...
Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga