Elev

    Hejsan har läst en kurs i Naturkunskap 2 och känner att man blivit orättvist behandlad med betygen, samt fått felaktig och irrelevant info. I kursen fick vi fyra inlämningar som skulle göras. Inlämningarna fick göras om flera gånger och det krävdes massor med tid för att kunna göra om de och ens kunna få betyg. De två sista uppgifterna fick jag ingen återkoppling på, vilket betydde att jag inte fick chans till att göra om de sista 2 uppgifterna (om det skulle varit underkända). I slutet gjordes ett prov och jag fick till svar att mitt prov var underkänt och att jag får F i slutbetyg. Sedan kom det även fram att våra inlämningar som vi slitit med inte täckte nånting i betygskraven. Men enligt läraren så skulle man ändå ha haft minst 2 inlämningar godkända, samt godkänt prov för att klara kursen. Jag fick ju inte ens chansen att göra om mina inlämningar och fick till svar att ” det inte spelar någon roll vilket betyg inlämningarna är, eftersom ditt prov är underkänt.” Får man som lärare strunta i att rätta uppgifterna åt elever?

    • Julia : Du nämner "ett prov" i din fråga - är det NP, nationella provet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    jag beklagar att du fick uppleva det du beskriver i din fråga. Du nämner i din fråga "ett prov" (stort prov) - är det det nationella provet, NP, du syftar på? NP är ett jätteviktigt prov, för att det innehåller frågor med exakt rätt svårighetsgrad, och som är anpassat för betygssättningen: alla som läser samma kurs - både på gymnasieskolorna och på komvux - utför samma prov och deras kunskaper blir på så sätt jämförbara med kunskapsmålen på ett mer rättvist sätt (är i alla fall tanken bakom NP). Att en lärare inte ger feed-back på inlämnade uppgifter, tycker jag, är "mindre bra". SYV är inte lärare och har inte fått lära sig i sin utbildning om betygssättningen; det är lärarens kompetens, men jag skulle också, om jag var studerande, velat få feed-back på inlämnade uppgifter. Som lärare, kan jag tänka mig, så kanske hen tänker att utföra de uppgifter förbereder inför NP, och vad man får för "betyg" på inlämnade uppgifter spelar på så sätt liten roll.
    Om du fick F på NP, nationella provet, så ser jag dina chanser att utan att gå om kursen eller göra prövning få godkänt betyg som mycket små. För det första, så är det svårt att ändra ett redan satt betyg. För det andra, så är NP det viktigaste instrumentet i betygssättningen.
    Om det är ngt annat sort prov än NP, så skulle man kunna försöka hävda att provet var för svårt, men NP är samma prov för alla som läser samma kurs, så här kan man inte hävda att provet var för svårt.
    Fundera på en prövning. På prövningen gör man 2 delar: den skriftliga och sedan den muntliga och har möjlighet att visa sina kunskaper. Jag vet att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar + att det kostar också (både 500kr i prövningsavgift + kostnader för att kanske behöva ta ledigt från jobbet i minst 2 dagar och resa till prövningsstället). Svårighetsgrad på prövningsfrågorna borde vara = den som NP innehåller.
    Om du kan gå om kursen, läsa den ännu en gång, vore det kanske bäst: du får i så fall möjlighet att skaffa dig mycket bra kunskaper och satsa inte "endast på E-betyget" utan högre betyg (sikta på A, högsta betyget)!
    ***
    Sammanfattning: att nu, efter det att betyget är satt, i efterhand, få betyget höjt ser jag som mer eller mindre omöjligt. Men du får gärna prata med både läraren och rektorn - kanske kan de hjälpa dig att få plats på samma kurs igen (snarast), för att annars brukar komvux ha "spärrtid", t.ex ett år, innan samma person får plats på samma kurs igen (detta för att komvux vill försäkra sig om att hen som får studieplats har förutsättningar för att klara av få godkänt betyg i den kursen som hen får plats på).

    Frågor och svar taggade med 'ont om tid' (3 st.)

    • SYV-besökare

      Enkelt sätt att visa på yrkesvariation på en skola?

      Hej, som studie- och yrkesvägledare på en skola har man ofta ont om tid. Jag söker därför enkelt och bra sätt att jobba med att visa på yrkesvariation för eleverna. Läste en undersökning som påstår att en genomsnittlig grundskoleelev på "högstadiet" kan nämna cirka 15 yrken, men det finns ju...

      Mikael: : Hej Kollegan!Jag förstår att det är ofta ont om tid när man jobbar på en skola.Vi har därför skapat en bra sajt www.framtid.se där över 2.ooo yrken... Läs hela svaret
    • Matilda

      Sent ute med mitt gymnasiearbete, hjälp?

      Hej! Är på grund av diverse omständigheter sent ute med mitt gymnasiearbete och formulerade min slutgiltiga frågeställning först idag. Går Humanistiska linjen med inriktning kultur och kommer undersöka hur Jean-Michel Basquiat använde konst för att uttrycka sina politiska åsikter samt hur...

      Anna: : Hej Matilda, jag ser att du redan fick svar från Julia och jag håller i princip med det svaret som du har fått. Det är omöjligt att "klämma in" fem veckor på heltid som är... Läs hela svaret
    • Pontus

      Hur ska jag göra?

      Jag gick ut gymnasiet för 2 år sedan med värdelösa betyg (runt 12 i snittbetyg). Jag lyckades trots det få ett fastjobb, som jag fortfarande jobbar på. Nu har jag dock tröttnat (har alltid sett det här jobbet som ett tillfälligt jobb) och vill börja plugga. Jag har alltid velat bli fysioterapeut...

      Milla : : Hej Pontus! Jag förstår att det är svårt att jobba heltid + läsa samtidigt, att tiden och orken inte räcker till... :( Att be om tjänstledighet för studier (i stället för att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga