H

    Jag pluggar just nu på folkhögskola och går ut i november, men jag har aldrig gjort högskoleprovet. Min dröm är att studera till psykolog, men är det ens en idé att söka till utbildningen nu när jag inte ens har ett hp-resultat? Jag tänker att det finns många som har resultat och ändå inte kommer in, sen kommer jag där utan hp-resultat och ska tävla om platsen. Verkar extremt orealistiskt.... Jag tänkte även söka till socionomutbildningen för att senare studera vidare till psykoterapeut. Tycker ni att det är en bättre idé? Annars kan jag vänta till nästa hp tillfälle, jag tänker att jag kanske inte ska ge upp på min drömutbildning så enkelt. Samtidigt är jag 23 år och känner att tiden går! Jag är så förvirrad och har INGEN att prata med, jag behöver verkligen er hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    du kan absolut söka till psykologprogrammet i första hand och till socionom- i andra hand. Att göra högskoleprovet är inte obligatoriskt. Om du får omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, prövas du med det omdöme i BF-urvalet.
    Skulle du haft resultat från högskoleprovet, skulle du prövas även i HP-urvalet och fått ännu en till chans. Men det är inget som säger att man med högt omdöme från en folkhögskola och utan HP-resultat inte kan komma in på en högskoleutb., t.ex på psykologprogrammet.
    Du förlorar inget på att göra ansökan om plats på psykologprogrammet. Om du i andra hand söker andra högskoleutbildningar, t.ex till socionomprogrammet, och tyvärr inte komma in på psykologprogrammet, prövas du i så fall till socionomprogrammet (som om du i första hand sökt socionomprogrammet); alltså inga nackdelar i att söka till sin dröm-utbildning! :)
    Du får också gärna kika på "liknande" yrken, t.ex Psykologisk coach. På www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkesbeskrivningar uppdelade på branscher.