Emma

    Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
    Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
    På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
    Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
    Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
    Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
    Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
    Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.

    Frågor och svar taggade med 'pedagog' (4 st.)

    • Linn

      har dessa yrken skyddade titlar?

      Har någon av dessa skyddad titel? Eller kan dom finnas som diplomerade utbildningar? Ungdomspedagog? Beteendepedagog? Socialpedagog? Integrationspedagog? Fältassistent?

      Julia: : Hej Linn,enligt vad jag vet så har ingen av de yrken du nämner en skyddad titel. Diverse olika utbildningar kan leda till möjlighet att jobba inom de yrken. Arbetsgivare bestämmer vem som får... Läs hela svaret
    • Parman

      Förskollärare till musiklärare för F-3?

      Hej. Jag har två frågor om ifall det finns en kort väg till att bli behörig musiklärare för de yngre barnen alltså F-3. Jag är nämligen snart färdigutbildad förskollärare med behörighet att arbeta i förskoleklass och jag har bestämt mig att det är förskoleklassen jag vill arbeta på efter min...

      Julia: : Hej Parman, du ställer en svår (för oss att besvara) fråga. Du söker "undantagslösning", kort väg till att bli behörig musiklärare (för yngre barnen) och... Läs hela svaret
    • Sergi

      Kan Man Jobba som Musiklärare efter Gymnasiet ?

      Hej jag har kollat up många olika jobb och etc.. Men fortfarande tycker jag att jag skulle vilja blir Musiklärare Så jag tänkte så har : Efter Grundskola jag går till gymnasiet > Estetiska Programmet > Inriktning Musik Men efter det är jag då redo för att för exempel jobba som musik...

      Anna: : Hej Sergi, om hur antagningsprovet är utformat på KungIiga MusikhögskoIan, Iäs på skoIans egen hemsida>> och frågor om utbiIdning på den skoIan, inkIusive... Läs hela svaret
    • Birgitta

      Hur blir jag specialpedagog utan behörighet?

      Jag vill läsa till specialpedagog! Har ingen behörighet till gymnasiet, har betyg i engelska från vuxengymnasium samt en yrkesutbildning från Stockholmsstad till vårdbiträde/1989 skolan har tappat bort betyg tyvärr. Hur ska jag bete mig för att kunna få plugga? Gärna distans eftersom jag arbetar!

      Julia: : Hej Birgitta! Bra att du vill plugga! Dock kan det bli lite knepigt att hitta en utbildning till vilken du är behörig. Ang. betyget som du tappade bort, så borde det gå att få en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga