Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
Påbörja IMS tidigare?
1 Svar
Hej Emma,
du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.
Frågor och svar taggade med 'lärare i samhällskunskap' (5 st.)
-
Kandidatexamen till lärare?
Hej, kan jag bygga upp en kandidat examen inom psykologi och samhällskunskap (statsvetenskap etc) för att sedan också läsa kpu för att kunna bli behörig till att undervisa på gymnasiet? Och isåfall vad kan man jobba som när man har en kanditat i...
Hejsan,det är säkrare att gå ämneslärarprogrammet än att först läsa högskolepoängen i sina blivande undervisningsämnen och sedan försöka hitta KPU som passar in... Läs hela svaret -
Är det någon skillnad på sam 1b och 2?
Hej! Jag undrar om det är någon skillnad på samhällskunskap 1b och 2? Jag vill söka en utbildning (gymnasielärare svenska och samhällskunskap) där man behöver vara behörig för samhällskunskap 2 men jag förstår inte om...
Hej Wilma,kursen Samhällskunskap 2 är nästa/högre/överliggande kurs som man läser Efter samhällskunskap 1b eller 1a2.Om vilka kurser som finns på gymnasienivå inom... Läs hela svaret -
Välja inför universitet?
Hej, jag vill anmäla mig till universitetet rätt så snart. Jag vet inte exakt när sista datumet är att jag kan anmäla mig men jag tror det var någonstans i April. Hursomhelst, jag funderar kring att välja ämneslärarprogrammet med...
Hej Shann,se gärna info på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - sista dag att göra ansökan till högskoleutb. i Sverige med start Hösten 2020 blir den 15 april 2020. Du... Läs hela svaret -
Plugga vidare efter gymnaiset?
Hej, Jag går nu i åk2 på gymnasiet men har nu redan bestämt mig för att plugga vidare efter jag tagit studenten. Jag vill nämligen plugga vidare till lärare, men har lite funderingar vilka grundämnen jag måste eller bör ha för att...
Hej Linnea,så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare!Om du blir gymnasielärare blir du samtidigt behörig att i samma ämnen undervisa även på grundskolans... Läs hela svaret -
Vilken linje skall jag välja?
Hej jag är 15 år och ska välja gymnasium snart och vill bli so lärare för åk 7-9. Och funderar på att välja sambetende funkar det?
Ja, Roni, det funkar bra! I Sam-beteende >> ingår alla kurser som krävs för behörighet.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga