Claire
    Hej ska vara kortfattad, det är inte långt kvar till lov(jul) men jag känner verkligen att jag inte orkar , jag behöver en paus typ , jag går estetiska linjen inriktning musik i ettan. det är inte långt kvar men jag känner mig så utbränd. när lovet väl kommer kommer jag vara ännu mer utbränd än vad jag är nu så då kommer jag behöva ännu längre tid då o vila så att kämpa sig igenom de sista veckorna hjälper lixom inte eftersom de bara kommer göra mig ännu tröttare... förstår du vad jag menar? så jag undrar om jag kan vara sjukskriven eller tillviss del iallafall fram till jul, asså antingen ingen skola alls eller bara ett antal kurser. därför att musiken älskar jag och vi kommer ha en show som jag såklart vill medverka i.. jag vet bara inte om jag "orkar"
    TACK!!
    • Julia : Vad säger dina föräldrar? Har du pratat med din klasslärare/mentor och med personal på skolan? Ytterst är det Rektor som är ansvarig och rektor kan bevilja ledighet (en vanlig policy är upp till 3 veckor men då under förutsättning att du bedriver självstudier i alla de kursmoment som du missar). Frågan är då: om du är trött pga att just "gå i skola", dvs befinna dig i skolmiljön? eller är du trött pga att läsa vissa kurser, just "inlärning" och de krav det medföljer? Om det är det senare, då blir det inte bättre av att du läser hemma på egen hand, tyvärr.
    • Anna : Vi vill hjälpa dig men för det måste vi ha mer information. Var god hör av dig igen!
    • : Hej igen! jag har pratat med min mamma så de e igång lite jag ska med största sannolikhet träffa kurator så får vi se hur de går de känns lite bättre redan.. tack för de snabba svaren!
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner och bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler ungdomar.
    • Anna : Hör av dig och berätta hur det går för dig framöver! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Claire!
    Det är väldigt tråkigt att du känner dig så pass trött att du inte orkar med skolarbetet!

    "Onormal trötthet" kan bero på olika orsaker - bl a kan det vara pga någon sort "bristsjukdom", att någon vitamin eller något ämne saknas (eller är för lite av) i din mat t.ex. Trötthet kan också vara symptom på Hypotyreos eller andra sköldkörtelproblem (underproduktion av en viss hormon). Det är, alltså, inte säkert att du blir mindre trött av att bara vila.

    SYV är inte läkare och kan absolut inte ställa någon diagnos. Jag tycker bara det är viktigt att du pratar med någon vårdutbildad person och råder dig snarast uppsöka skolsköterska på din skola eller söka vård på vårdcentralen.

    Om du vill sjukskriven på hel- eller på deltid, är det upp till sjukskrivande läkare (eller psykolog). Du kanske blir remitterad till en psykolog, om det visar sig om din trötthet beror på mental överansträngning (utbrändhet).

    Jag kan inte säga att det är OK att bara strunta gå i skolan och hoppas att det ordnar sig sen. Det kommer att klassas som "skolk" och du blir av med ditt Studiebidrag. Givetvis riskerar du att "hamna efter" i några kurser och det går inte nu, på förhand, säga hur man löser det - det beror på hur stor del av kurserna som du missar.

    Jag hoppas du mår bättre inom kort. Hör av dig igen och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA