Anonym2099

    Hej, jag har nygligen läst matematik 4 på komvux och fick det betyg jag ville ha. Jag ska snart börja läsa matematik 5. Jag känner däremot att jag inte orkar läsa den kursen, kommer ett streck i matematik 5 påverka mitt meritvärde och min chans att komma in på högskolan? Viktigt att tillägga att jag redan har tagit en examen och läste ma4 endast för att få 0.5 extra merit.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, eftersom du redan har examen och även med hänsyn till det faktum att matematik 5 inte krävs för särskild behörighet till någon svensk utbildning, blir mitt svar att F eller "streck" i matte 5 kommer inte påverka ditt meritvärde vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare