AAB

    Hej! Jag har gymnasieexamen redan, men har läst lite kurser på komvux för att jag varit osäker på vad jag velat läsa på högskolan. Jag har fått lite olika information, att komvuxkurser påverkar ens meritpoäng och att komvuxkurser som lästs utöver den gymnasieexamen man redan har inte påverkar meritvärdet ifall kurserna inte krävs för behörighet på det program man söker till senare. Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vänligen uppge vilka kurser du, på komvux, fick godkända betyg i. Skriv också vilket universitetsprogram du vill komma in på.
    Svar på din fråga behöver bli mycket lång och komplicerad om man inte har de uppgifter som jag nu ber om.
    Det hela kompliceras också med att det är (i alla fall teoretiskt sett) möjligt att ta ut ännu ett examensbevis från komvux (Yrkesexamen) även om man redan har examensbevis från gymnasiet. I yrkesexamen kan man ta inom även alla kurser som krävs för universitets-behörighet och då påverkar komvux-kurserna jättemycket!
    Men om man inte tar ut ett nytt examensbevis, då räknas de nya betygen in endast i två fall: om kursen ger meritpoäng eller om kursen krävs för särskild behörighet. Vad som krävs för särskild behörighet beror på vilken utbildning du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • AAB :

      Hej,

      jag kommer ha betyg i matte 3c och fysik 1 samt minst matte 4 (ska läsas till våren) och möjligtvis matte 5. De program jag funderar på är matematikprogrammet och röntgensjuksköterskeprogrammet, möjligtvis det vanliga sjuksköterskeprogrammet. Jag är ganska osäker på vad jag faktiskt vill läsa/jobba med. Från min gymnasieexamen har jag redan 2,5 meritpoäng eftersom jag läste engelska 7 och spanska 3 och 4.

    • Milla : Om du söker till ssk- och/eller röntgensjuksköterskeprogrammet, behöver du inte fysik eller mer matte än matematik 2. Maximalt antal meritpoäng har du redan. Till matematikprogrammet behöver du matematik 4, men max antal meritpoäng har du i vilket fall (redan). Söker du till matematikprogrammet, kommer betyget i matte 4 räknas in (också) för att den kursen krävs för särskild behörighet. Men söker du till ssk-programmet där högre matte än matematik 2 inte krävs och du redan har max antal meritpoäng genom eng7 och mod.språk3 och 4, kommer inte matte 3c eller 4 betygen räknas in. I och för sig är det ju bra att kunna mer matematik, oavsett. -- Har du möjlighet att göra högskoleprovet, gör det. I HP-urvalsgruppen har man en extrachans att komma in.
    • AAB : Jag har redan gjort högskoleprovet, men där fick jag 1,2. Med mina betyg från gymnasiet har jag 22,05 så jag är ganska säker på att jag kommer in på bara mina betyg. Jag läser matten mest för att det intresserar mig, och jag kan inte börja på våren eftersom sen anmälan är stängt nu. Men då är det alltså fallet för mig att jag inte behöver oroa mig över att komvux-kurserna ska påverka mitt merit? Förutom då om jag tar matteprogrammet.
    • Milla :

      Det stämmer. Men du vinner ändå på att skaffa dig så bra kunskap och så höga betyg i alla kurser du läser, som möjligt. finns ju ingen anledning att med avsikt försöka få lägre betyg, eller? :) Du vet inte idag om du om några år ändrar dig och vill t.ex läsa utbildning för att bli Fastighetsmäklare eller Civilekonom (där matte 3 krävs och då kommer betyget i matte 3 räknas in p g a det är en kurs utan vilken du saknar behörighet).

    Läs alla kommentarer