HannaL

    Hej! Jag läser en vuxenutbildning på Komvux, på heltid. Den startade i januari och avslutas i juni. Jag har nu läst 3 av 5 kurser och har precis börjat kurs nummer 4. I den här kursen ingår det APL och jag har inte lyckats få tag på någon praktikplats. För att få godkänt måste man ju såklart genomföra sin APL, men eftersom det verkar vara omöjligt för min del kommer jag ju alltså få F i kursen. Jag har dock fått B i två kurser och D i en annan. Men om jag nu får F i den här kursen och sedan får godkänt i den sista, kan jag då få problem med att söka CSN senare i livet? Eller påverkar det inte om jag bara får icke godkänt i en kurs men klarar de andra? Blir så förvirrad, för jag vill verkligen inte få problem med CSN eftersom jag har sökt en till utbildning till hösten. Sen är det väl också ”bättre” att få ett F i en kurs, än att avbryta den? Mvh Hanna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller studiemedel från CSN, så behöver du läsa information på CSN´s webb ang.Studieresultat: se www.csn.se/studieresultat -- där står det bland annat: vad gäller KOMVUX ... "Kravet på studieresultat är att du ska ha klarat 15 poäng per heltidsvecka med studiestöd. Om du har studerat på heltid ska du därför ha klarat 15 poäng per vecka med studiestöd. Om du har haft studiestöd för att studera på deltid (50 eller 75 procent av heltid), är kravet lägre. CSN räknar då om den tid du har haft studiestöd till heltidsveckor.
    Om du hoppar av en kurs, då läser du i mindre omfattning än vad som du fått studiemedel beviljat för och du måste anmäla det till CSN och du får från avbrottsdatum mindre pengar för varje studievecka.
    Så länge du bedriver studierna, för vilka du har ett positivt beslut från CSN, så har du rätt att behålla pengarna. Men nästa gång du söker studiemedel kan du få avslag, om du inte uppfyllde studieresultat. Jag kan inte utifrån din fråga avgöra om du kommer uppfylla studieresultat, för att jag vet inte hur stora dina kurser är. Kurserna kan olika omfattning i poäng. Hur många poäng läser du under terminen nu, totalt? Är din termin på 20 veckor eller 22 veckor eller 25 veckor? Och hur stor i omfattning (poäng) är den kursen som du riskerar få F i? - allt detta måste man veta för att kunna svara på frågan om du kommer uppfylla studieresultat för fortsatt studiemedel.
    ***
    Det att du inte får tag på någon APL-plats är ju inte alls bra. Jag undrar om din skola bör hjälpa dig och bara ta och "fixa det": antingen genom att din skola hittar en plats eller att det ordnas APL för dig på skolan? Ring till skolverket, är mitt råd: tel.nr 06-52733200 och fråga om komvux är skyldig att "fixa" praktikplats inom en kurs som kräver att den studerande gått på praktik (APL)? Min uppfattning är den att din skola (komvux) har en skyldighet att erbjuda APL-platserna om det ingår i utbildningen. Du ska inte behöva få F i en kurs på grund av en omständighet som ligger utanför din kontroll. Du kan visa mitt svar till rektorn på komvux.
    Jag tycker att ditt främsta mål bör nu bli att på ett eller annat sätt hitta APL-plats och sikta på så högt betyg i kursen som möjligt!
    Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går! Lycka till! Vi håller tummarna!
    P.S: viktigt - jag har nu pratat med en sakkunnig på skolverket och fick det bekräftat att det är ytterst huvudmannens ansvar att varje studerande för en ApL-plats; läs om det på Skolverkets webb Här>>. Du får gärna visa mitt svar till dina lärare, till rektorn på din skola och till de ansvariga på komvux där du anmälde dig till utbildningen där APL ingår.
    Du ska alltså inte behöva få F i en kurs på grund av att du inte själv hittade en praktik/APL-plats.

    Studie- och yrkesvägledare