Saga
    Hej! Jag är en snart 15 årig tjej som funderar på gymnasieval redan nu. Jag bor i Dalarna, och jag vet att jag vill gå ett humanistiskt program. Av en slump ramlade jag in på Södra Latins hemsida och det tilltalade mig väldigt mycket (är också väldigt intresserad av musik). Om jag nu skulle bli antagen till det programmet, måste jag skaffa bostad i Stockholm eller kan jag pendla med tåg från Dalarna? Kan jag få stöd ekonomiskt från kommunen i såna fall?
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga! *L*

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Saga,
    är det den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sodra-latins-gymnasium som du vill söka till? Den har Riksrekrytering på Estetiska programmet, inriktning Musik men - så vitt vi vet - ej på Humanistiska programmet, men hör med skolan direkt för att vara säker.
    Det är stor skillnad i vad man har rätt till ekonomiskt - på Riksrekryterande utbildningar, på Friskolor och övriga utbildningar (kommunala och landstingsdrivna utan riksrekrytering). Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    Det finns, förutom det ekonomiska, även ett annat "problem": till icke-riksrekryterande utbildningar på en kommunal skola, blir man andrahandssökande - vilket betyder att du kan komma in bara i fall det står tomma platser: de tar in "sina egna", dvs elever boende i den egna kommunen, före alla andra, oavsett betyg. Till alla friskolor är alla förstahandssökande och du vänder dig till CSN för info- om inackorderingstillägg. Läs på länken som jag skickar i mitt svar till dig nu och återkom i fall du undrar någonting mer.
    Vänligen
    Peter SYV
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Saga, går du i årskurs8 nu? eller i åk9?
    Jag vill tipsa dig om en Riksrekryterande utbildning på Humanistiska programmet på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium den är på distans med några obligatoriska träffar. Man behöver alltså inte flytta utan läser hemifrån men måste åka till skolan några få gånger.
    Humanistiska programmet hittade jag inte på någon gymnasieskola i Borlänge men det finns i Falun, här kan du titta på skolans presentation: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/falu-frigymnasium

    Det var mycket tråkigt att du blev intresserad av just en kommunal skola utan riksrekrytering där du har små chanser att komma in (på grund av att deras egna elever kommer alla före dig). Det är inget jag kan göra åt, men jag kan ge dig information och råd som jag hoppas blir till hjälp för dig i ditt gymnasieval.

    Önskar dig det bästa! Hör av dig i fall du har någon till fråga, OK? *L* :-)
    Julia SYV