Malin K

    Hej! Om man skulle vilja plocka ihop egna kurser inom personalvetenskap och sedan ta en kandidatexamen - finns någonstans möjlighet till en C-uppsats? Hittar bara att man i så fall väljer psykologi, sociologi eller pedagogik och läser sina 90 p inom och resterande egna val inom personalvetenskap. Hittar ingen högskola som har sökbart en kandidatkurs inom just arbetsvetenskap/personalvetenskap eller har jag missat något?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Kandidatuppsatskurserna erbjuds endast på de högskolor-universitet som både har examinationsrätt inom just det kunskapsområde + sedan också väljer använda sig av den rätten och faktiskt erbjuda de utbildningar som de har rätt att erbjuda. Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner som erbjuder kandidatprogram inom det aktuella kunskapsområde; de kan förhoppningsvis tipsa om andra lärosäten som har den kursen som du söker anmäla dig till.
    Det är just en av svårigheterna att sätta ihop en egen kandidatexamen: att man kanske inte hittar just den kursen som man behöver för att "knyta ihop säcken", så har man sedan många högskolepoäng men ingen examen "i bagaget".
    Vilka lärosäten som har examinationsrätt inom olika kunskapsområden kan du fråga UKÄ om.

    Studie- och yrkesvägledare