Sara

    Hej, Jag är intresserad av personalvetareprogrammet. Dock står det på framtid.se att det är svårt att få jobb, och när jag har kollat på framtidsprognoser står det samma sak. Jag har även klickat på yrken som man kan bli som personalvetare, och det kommer upp samma sak. Det verkar intressant, men jag vill ju inte bli arbetslös. Hur kan man göra? Undrar också vilka yrken man kan ha som personalvetare, för jag har fått upp några, men jag tror att det finns betydligt fler?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är många som läser prognoser och det kan hända att folk satsar inte på de yrken där prognosen är att det blir svårt att få jobb - då blir det i stället "lätt att få jobb", för att för få utbildar sig till de yrken!
    Om du brinner för personalfrågorna, så tycker jag du bör satsa på det! Ngn kommer ändå få jobb så varför inte just Du? Men jag kan inte ge någon garanti.

    Arbetsmarknaden förändras. Även helt nya yrken dyker upp. Bra att rusta upp sig och vara flexibel (med det menar jag att t.ex skaffa körkort, lära sig ett nytt språk, vara beredd att flytta till studieort eller dit jobbet finns sen och vara beredd att behöva lära sig nya saker under hela sitt yrkesliv).

    "Personalyrken"
    yrken (i Sverige) inom det område är icke-reglerade. Det finns massvis med olika "arbetstitlar" som inkluderar mer eller minder Olika arbetsuppgifter, t.ex en Personalansvarig kan på olika arbetsplatser göra rätt så olika arbetsuppgifter: på ett ställe kan det vara ungefär samma som Personalredogörare (alltså hen som inrapporterar närvaro-frånvaro) och på ett annat - samma som Personalchef.

    Jag vill dra uppmärksamhet till yrkesHögskoleutbildningar. De visar mycket goda resultat i att leda direkt till jobb. YH är kortare och mer praktiska samt brukar innehålla mycket praktik.

    Lästips
    www.yhguiden.se
    framtid.se/yrke/personalansvarig
    yrken/latt-att-fa-jobb
    framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden