Elev

    Hej, Jag går i gymnasiet och har precis fått reda på att jag inte behöver den utbildningen för att bli personlig tränare. Stämmer det och är det bra om jag går ut min gymnasium? Jag vill alltså bli personlig tränare på heltid. Eller lag tränare som tränar exempelvis fotbollsspelare. Jag var här för något år sedan och skrev att jag ville bli något inom idrott och det enda jag fick var personlig tränare och idrottslärare. Finns det andra yrken inom idrotten? M.v.h. Daniel

    • Ludmila :

      Hos de flesta utbildare (som har ngn sort utbildning till PT), gäller följande: ska du ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Detta för att kunna genomföra utbildningen på ett bra sätt. Du bör alltid gå klart gymnasiet, oavsett vad din framtida yrkesplan är. Råder dig gå klart gymnasiet! :)

    • Elev : Tack, men om jag går klart gymnasiet vart ska jag efter det?
    • Julia :

      Vad man kan göra efter gymnasiet kan du läsa på bl.a den här webbsida: gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet
      Om du menar: vad du kan göra efter gymnasiet för att bli just Personlig tränare, så skulle jag råda dig fundera på att söka utbildning till Fysioterapeut och om du samtidigt även kan gå kurser (där du betalar själv) hos ngn privat skola som utbildar till PT, så är det en bra kombination, som ger god grund att kunna ha en rimlig chans att få jobba som PT.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, det finns många yrken inom idrott, t.ex Idrottsmassör, Idrottsmedicinare, Idrottsvetare, Idrottsnutritionist. På sajten www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Och många av yrken är på något sätt "kopplade" eller kan bli relaterade till "idrott", på något sätt.
    Att ha gymnasiekompetens är en bra grund, men oftast inte tillräckligt. Eftergymnasial utbildning ger bättre förutsättningar att få jobb - och det gäller även yrken inom "idrott". Vissa yrken kräver högskoleutbildning som t.ex Idrottslärare. Inom andra yrken finns yrkeshögskoleutbildningar, t.ex kan man inom yrkeshögskola utbilda sig till massör.
    Om man ej har gymnasiekompetens, har man oftast mycket små möjligheter till långvarig stabil försörjning, som t.ex få heltidsanställning. Vi avråder från att hoppa av gymnasiet.

    När jag tittar på annonser (lediga jobb) ser jag att det finns rätt många exempel på att arbetsgivare förväntar sig att man kombinerar "rena PT arbetsuppgifter" med att vara säljare, alltså skaffa nya kunder. En annan "variant" är att PT söker inom en smal, specifik "sport- eller träninggren", t.ex Thai boxing eller Yoga.

    • Elev : Tack för svaret. Men när jag menade något inom idrott menade jag något fysiskt där jag får vara aktiv. Brinner för idrotten men en massör är inte något jag vill alls. Nutritionist är mer vetenskap kring idrott och kanske där behövs en utbildning inom natur. Såhär, vi säger att jag vill utbilda mig till heltids PT behöver jag någon gymnasialutbildning?
    • Anna :

      PT är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså de som anställer får fritt bestämma vem som får jobbet/anställning eller uppdrag. Det kanske går att hitta några få exempel på att man kunde få jobba som PT även utan gymnasial utbildning (är inte säker på att de finns men kanske...). Du får söka jobb som PT och se vad som händer. Du kan söka jobb samtidigt som du går på gymnasiet. Jag tror inte du får jobbet som PT i ngt annat fall än om du är utbildad fysioterapeut + stort intresse av träning; eller att du varit proffsidrottare som avslutade proffskarriären, eller om du ej genomgått ett stort antal privata utbildningar hos gym-kedjan där du själv betala för varje steg i utbildningen: finns nämligen den vägen också att bli "stammis" hos ngn gym-kedja, ett företag som har ett stort antal gym och träna där i många år + gå deras egna, lokala kurser (de kostar pengar och man får ej studiemedel under utbildningstiden - i alla fall ofta blir det tyvärr så), på så sätt behöver man under flera år ha en annan inkomst för att försörja sig + ha råd att betala för gymmets kurser. Sedan tror jag inte det går att på förhand få garanti på att efter alla kurser bli anställd. Du får gärna kontakta arbetsgivare som anställer PT och fråga vilken utbildning de föredrar att man har för att ha en chans att bli anställd eller få uppdrag (timmar vid behov).

    • Elev : Tack för det mycket välutvecklade svaret. Det är bara att jag gick ut grund skolan med 310+ merit och just nu i gymnasiet ligger på runt 20BI/merivärde. Jag tycker att det är roligt att studera och är mycket intresserad i idrott. När jag frågar personer som verkligen bryr sig och säger vad de tycker säger de att jag borde ta ett jobb som tjänar "okej" med pengar. Jag svarar alltid att pengar inte spelar någon roll men då säger de att jag fortfarande saknar erfarenhet för att pengar köper inte glädje men det hjälper o.s.v. Därför vill jag ha ett jobb som jag kan jobba mot vilket betalar bra lön.
    • Anna : När du skriver "bra lön", vad menar du? Man kan ha stora inkomster men om man samtidigt har ännu större utgifter, så ligger man ändå på "minus". Däremot om man lever sparsamt (har låg hyra eller bor hemma hos föräldrarna; ej inte intresserad av dyra märkeskläder och lagar mat hemma i stället för att gå ut på restaurangen flera ggr i veckan, så kan man klara sig mycket bra även på låg inkomst; det är skillnaden mellan vad man tjänar och vad man spenderar som blir "pengar i fickan" varje månad som man kan spara eller lägga på sin hobby eller på nöjen.... . jag förstår att många ungdomar vill tjäna "bra med pengar". Men om man spenderar allt man tjänar eller ännu mer (sätter sig i skuld), då är man ändå "bankrut", pengalös. :( Det är balansen: inkomster och utgifter, som man får tänka på och lära sig "leva med" att ej spendera mer än man tjänar. Hur mycket just PT kan tjäna, är svårt att säga: beror om om det går att få fastanställning med månadslön, eller om det blir enskilda uppdrag då och då.
    • Elev :

      Okej, när jag menar bra lön menar jag yrken som tjänar ungefär 40 000 kr. Det är inte bara barn utan några vuxna säger att med den meriten jag har borde jag kanske tänka lite utanför boxen. För 320 merit och tänker utbilda mig till något som inte krävde någon merit "alls" tycker de flesta att det inte är bra. Jag vet att jag ska fokusera på mig själv men har svårt att välja finns så mycket information.

      Om jag lägger till exempelvis biologi, kemi o.s.v. efter min gymnasial utbildning därför att jag ångrar mig och ville gå natur istället. Hur länge kommer det att ta?

    • Anna : Biologi 1 och 2 kan man läsa på heltid på sammanlagt 10 veckor; detsamma gäller Kemi 1 och 2. Fysik 1a är en lite större kurs, så fysik 1a och 2 läser man på sammanlagt 12,5 veckor. I matte beror på hur mycket matte man klarade av sedan innan. Varje kurs i matte läser man på heltid på fem veckor. Så, om man tagit examen från ett annat högskoleförberedande gymnasieprogram än Naturvet.programmet (eller Teknikprogrammet) brukar det ta cirka 1 år att komplettera med kurser för "NO-behörighet", om man t.ex vill bli behörig till läkarprogrammet.
    Läs alla kommentarer