Leila

    Hej! Jag är en tjej som går andra året på teknikprogrammet, jag vill läsa till pilot sen efter gymnasiet och undrar om man behöver ha svensk medborgarskap för att kunna läsa till pilot? Jag har afghansk medborgarskap men mitt pass har gåt ut o jag har inte ansökt om nytt, men jag har permanent uppehållstillstånd och har bott här i fyra år. Ifall jag får läsa utbildningen utan att vara svensk medborgare kommer jag behöva någon form of afghansk handling eller mitt PUT kort/ leg fungerar lika bra ( ? )

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, FRåGA SYV fick nu svar från Flyginspektören på Sektionen för flygutbildning på Transportstyrelsen där hen skriver så här:
    "Rörande pilotutbildning, vilket är sektionen för flygutbildnings ansvarsområde, så är det inte ett krav att en sökande är Svensk medborgare."

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej,
    Pilotutbildningarna ges i Sverige inom Yrkeshögskola.
    Du hittar grundläggande antagningskrav för alla yrkeshögskoleutbildningar – även pilotutbildningarna inom Yrkeshögskola -  i ”Förordning (2009:130) om yrkeshögskolan”, 3 kap; Tillträde till utbildningen.Som jag och en kollega till mig förstår det, så har medborgarskapet inte någon betydelse men man ska ha permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för studier.

    Vägledare SYV

    Hejsan!
    För att bli pilot inom försvarsmakten krävs svenskt medborgarskap.
     Civil pilotutbildning som ges inom Yrkeshögskola, t.ex på Lunds universitets trafikflygarutbildning, och som inte har krav på medborgarskap, men min uppfattning är man kommer möta en extremt tuff arbetsmarknad efteråt. Möjligheten att få jobb inom flygbranschen i Sverige utan svenskt medborgarskap är begränsad. Jag kan tänka mig att hen, som inte är svensk medborgare, också kommer ha svårigheter att få praktikplats ( LIA - Lärande i Arbete, en obligatorisk praktik som finns när man läser till pilot i Sverige på en yrkeshögskola).
    Mitt förslag är att du överväger möjlighet att ansöka om svenskt medborgarskap. Du kan också påbörja ansökningsprocessen till svenska yrkeshögskoleutbildningar till pilot, utan att du är svensk medborgare; ansökningsprocessen är tuff med höga krav på fysisk och psykisk hälsa (detta förutom att man ska ha vissa betyg godkända, t.ex inom ämnet Fysik - från gymnasiet).

    • SYV-besökare :

      Man behöver inte vara svensk medborgare för att söka till våra utbildningar men vara bosatt i ett nordiskt land, då det är ett krav för att söka en YH-utbildning. Med vänliga hälsningar, Svensk Pilotutbildning - Säve Flygplats.