Adam748

    Hej, har av olika anledningar ej avklarad gymnasieutbildning. Jag har läst att man kan få reel kompetens om man arbetat minst 3 år, vilket jag har gjort. Vet dock att det blir omöjligt att ”konkurrera” med andra om jag endast söker till någon universitetsutbildning med reel kompetens och ej t.ex HP osv. Tänkte därmed kolla möjligheten att anmäla mig till t.ex ett tekniskt basår vid något universitet och därmed få platsgaranti till deras universitetsutbildning. Går det att komma in på ett sånt tekniskt basår tex med endast reel kompetens? Blir det heller inte att jag måste konkurrera med andra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "reell kompetens" handlar om att påvisa att man har Grundläggande behörighet (utan att ha tagit ut slutbetyg eller examen från gymnasiet eller från komvux); du måste ha Särskild behörighet + om du ej gjort högskoleprovet då har du inget att konkurrera om plats med, och kan endast antas om utbildningen kommer ha tomma/lediga platser.
    Särskild behörighet som tekniska basår på de svenska lärosäten brukar kräva är godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c). Du måste alltså ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Ihop med reell kompetens + godkänt i matte 2 blir du bedömd som Behörig till tekniska basår. Sedan deltar de behöriga i konkurrensen om utbildningsplats; obehöriga deltar inte i konkurrensen (de får svar OBEHÖRIG).
    Blir det så att antal behöriga sökande till tekniskt basår är färre än antal platser på utbildningen, kommer alla behöriga antas. I annat fall antas de som har högre meriter först och sedan de som har lite lägre meriter ... Om platserna tar slut innan turen kommer till de som inte har något meritvärde eller resultat från högskoleprovet, vilket ofta är fallet, då kommer hen som ej hade ngt att konkurrera med, ej antas.

    Studie- och yrkesvägledare