theodor
    Hej, jag är än bara 15 år och ska söka gymnasie snart, undrar dock hur det blir sen? Jag vill studera till fastighetsmäklare i USA vilket är dyrt, men det går nog att finansiera. Det jag undrar är om jag kan ta en full utbildning typ på universitet och läsa där i 3 år ca?

    Eller när folk säger att de ska 'plugga i usa' som svensk; då tänker väl dom flesta på att studera på ett college i en-två terminer typ? För det känns ju inte så logiskt att studera på universitet i ett land i x antal år och sedan få någon sorts bevis på kursen / licens/ examen där man inte har arbetstillstånd i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om jag förstår dig rätt, vill du plugga i USA Efter gymnasiet ... Reglerna kan ändras på de tre åren som ska gå medan du läser på gymnasiet.

    om du planerar läsa på college eller universitet utomlands, kan IB programmet på gymnasiet vara det bästa alternativet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hur hög är studietakten på IB? Har ca 220~ i merit och känns som att de är högt :/
    • Milla : Studietakten på IB är heltidsstudier, 100 % studietakt. Du nämner 220 i merit och det är för konkurrens om utbildningsplats och har inget med studietakten att göra. Studietakt är det heltid eller deltid och inom deltid kan man läsa på halvtid eller på 25% av studietakt.