Olivia
    Jag vill börja studera till ämneslärare med inriktning matematik på gymnasienivå på lunds universitet, men för att vara behörig behöver man ha läst matematik 4 och jag har bara läst upp till matematik 3b. Kan man läsa in matematik 4 som en egen kurs för att ha chans att komma in på utbildningen i Lund? Och sådana fall, vart kan man göra detta där det inte krävs att man redan läser ett program på universitet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia;

    för behörighet till utbildningen "mattelärare" behöver du få GODKÄNT BETYG i matematik 4; det räcker inte att du "ha läst" kursen.
    Läsa kurser för att ha en chans att få Godkänt betyg (lägst E) kan du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; på en av folkhögskolorna och även inom basåret på högskolenivå..
    Vänd dig i första hand till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hälsningar
    Mikael