Emilia

    Jag går natur på en väldigt stressig skola. Eleverna är smarta med höga meritpoäng och trots att man ständigt arbetar mot stress finns den fortfarande där. Har varit stressad samt hanterat mental ohälsa i flera år. Jag känner mig nu extremt stressad och pressad, jag ställer för höga krav på mig själv och jag hänger inte med i skolan längre. Jag somnar på lektionerna för att jag är så utmattad, kan inte koncentrera mig och har ingen motivation. Börjar nu tro att jag är utbränd, mina föräldrar är oroliga och jag hantera samtidigt kronisk magsmärta vilket gör allt betydligt jobbigare. Jag går första året och jag undrar om man kanske kan hoppa av och läsa kurserna på distans, eller vänta ut ettan och läsa tvåan på distans och sedan kanske komma tillbaka i trean. Är detta möjligt? Kanske borde prata med min Syv men vill tänka igenom lite först. Är det mer stressigt att läsa på distans, jobbigare, får man behörighet, kan man ta studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    jobbigt när man har ont och känner sig stressad och utmattad.
    Jag vill börja med att säga att hälsan är viktigast! Följ de rekommendeation du får från läkare och psykologen, gå prata med skolsköterskan och med kurtorn på skolan. Du kanske behöver vara sjukskriven på hel- eller på deltid (i alla fall just nu), men det avgör medicinsk personal, inte SYV.

    ****
    Distans
    Jag tror inte din skola kommer kunna erbjuda dig läsa på distans.
    Du får söka till Korr-on-line (Korrespondensgymnasiet). Om du lyckas få godkända betyg i årskurs 1 och kommer in på Korr och kan läsa år2 på distans, så finns det en rimlig chans att i år3 kunna läsa återigen på en vanlig gymnasieskola och ta studenten med de övriga elever som i 3 år läste på en "vanlig" gymnasieskola.
    Att komma in på Korr kan inte garanteras; många söker - från hela Sverige, men du kan också söka och jag hoppas du kommer in. Det är rätt ofarligt att söka för att det går alltid tacka Nej tilll erbjuden plats; alltså du kan ändå stanna på din nuvarande skola även om du kommer in på en annan skola (så länge du är inskriven på din skola har du rätt att fortsätta läsa - med ett undantag: vid mycket frånvaro utan läkarintyg kan gymnasieskola "skriva av" eleven).

    Distans-upplägg
    Laborationer i fysik och kemi gör man på skolan: menar Korr, adress: Torsås, 3 mil utanför Kalmar. De övriga studier sker på distans; eleven bör lägga ner lika mycket tid som på en vanlig skola - alltså ca 40 timmar/vecka, vilket är just Heltidsstudier.

    Tips! gör ansökan till Korr-on-line och om du kommer in till hösten, då kan du bestämma dig då - om du vill byta från din skola eller inte. Om det skulle vara så att du nu, till sommaren ej får många godkända betyg, så är det inte omöjligt att börja år1 på Korr till hösten men då kommer du ta studenten ett år senare, vilket kanske ändå är värt med tanke på att Hälsan är det viktigaste!

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp! Lycka till!
    Mvh
    ANNA