Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda!
    komvux är Kommunal vuxenutbildningen och varje kommun har mycket att "säga till om" vad man kan läsa på komvux i just den kommunen på gymnasial nivå. Man är hänvisad till den kommunen där man är folkbokförd.

    Men Komvux i alla kommuner måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" så ju mindre utbildning man har sedan innan, desto större chans att man kommer in på komvux-kurser. På komvux söker man till varje kurs separat och får antagningsbesked till varje kurs - om man är ANTAGEN eller OBEHÖRIG eller PLATSBRIST; blir man inte antagen, kan man söka till nästa antagningsomgång - och det kan man hålla på så här i ganska många år, finns ingen garanti på att få läsa alla kurser man önskar läsa eller läsa på heltid.

    Alltså får alla söka till komvux (på gymnasial nivå är det till komvux i den kommunen där man är Folkbokförd) men om man redan har godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs, är chansen liten att få plats. detta för att man anses redan ha de kunskaper som studier avser att ge... man har ju godkänt betyg ju!
    Vill man höja betyget från godkänt och uppåt - kallas det för "konkurrenskomplettering" och man är mycket lågt prioriterad. Den realistiska vägen är - prövning i så fall. Men det är inte förbjudet att söka till komvux och man kan ha tur och komma in.