Nathalie
    Hej jag funderar på att flytta utomlands med familjen, går i första ring VO och är 17 år. Vad kommer att hända med min framtid där? Vi tänker flytta till London, var är det jag ska söka? Vad ska jag plugga vad kommer hända helt enkelt med en tjej vid 17 års åldern som inte tagit gymnasieexamen än?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london Svenska skolan i London som tyvärr inte har VO, utan 3 st. högskoleförberedande program. Ta kontakt med Svenska skolan i London och rådfråga dem, är ett alternativ för dig.

    Ett annat förslag: kontakta handläggare Marianella Mata på avdelningen för internationellt samarbete på 010-470 03 87 eller e-post: [email protected] och be henne om råd.

    Se om du hittar ngt intressant på https://europa.eu/youth/sv
    http://www.explorius.se/
    http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte.aspx
    http://www.framtid.se/studera-utomlands/
    http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Det kan också hjälpa att prata med personal på den svenska ambassaden i London, som borde ha erfarenhet av liknande situationer: en familj flyttar från Sverige till London. På Ambassaden brukar det finnas någon sort "utbildningsansvarig" eller så har de bra info på sin hemsida eller kan hänvisa dig rätt.

    Du kan även fråga på Storbritanniens ambassad i Stockholm (genom att ringa eller maila dem). Samma sak där: utbildningsansvarig frågar du efter i första hand. Berätta kort om din situation och be om råd.

    Det beror lite grand också på vad du själv vill och vad dina vårdnadshavare (föräldrar) tycker. Du måste inte gå i skola. Du kan söka jobb i London. Vill du gå i skola, får du och dina föräldrar hjälpas åt och hitta någon skola som kan ta emot dig. Har man råd, kan man gå i en privat skola, som man själv tycker är bra och som man vill gå i. Har man inte råd, får man söka gratis eller billiga alternativ.

    Det är ungefär så mycket hjälp (info ovan) som vi på Fråga SYV kan ge dig i din situation. Vi specialiserar oss på studier i Sverige för att vi - tyvärr - inte har möjlighet att fördjupa oss i olika utbildningssystem och möjligheter i olika länder. Tyvärr! vill jag ännu en gång upprepa. Det skulle vara jätteroligt att kunna veta allt om alla studier i alla världens länder och kunna hjälpa svenskar som flyttar till "vart som helst". Dock kräver det extremt mycket tid och expert kunskap (dygnets 24 timmar skulle inte räcka, tyvärr) och jag måste därför svara att du och dina föräldrar får själva forska i dina olika utbildningsalternativ.

    Kan tipsa dig också om att Arbetsförmedlingen kan kanske hjälpa till. De har Eures-rådgivare som hjälper folk att söka jobb i andra EU länder. Arbetssökande har familjer och flyttar hela familjen till t.ex. London för att en av föräldrarna fick arbete där, måste möjlighet till utbildning för barn erbjudas på ngt. sätt. Därför tycker jag en sådan Eures-rådgivare skulle kunna ge information om vad som gäller i din situation.

    Önskar dig stort lycka till! Önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig mer.
    Om du hittar bra info på egen hand, är jag tacksam om du tipsar oss. Då kan i framtiden hjälpa fler ungdomar.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Återkom gärna om du har andra frågor eller om du hittar några alternativ och vill ha hjälp med att jämföra dem. Vi vill vara till hjälp, men tyvärr har vi inte detaljkunskap om olika möjligheter till studier utomlands.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare