Elev
    Det står att vi i bild och form på estetiska programmet har 3 fördjupningar, vilket är Bild och form - specialisering (100p), Formgivning 1 (100p) och Formgivning 2 (100p).

    Men sedan står det (valbart) Matematik 2b (100p), Engelska 7 (100p) och Entreprenörskap (100p).

    Jag har valt Matematik 2b för åk2 (som jag går i nu). Men jag vet att jag inte kommer klara av den. Så jag kommer antingen få F i det eller hoppa av den kursen - kommer jag ändå kunna ta gymnasieexamen?

    Alltså, om jag har godkänt i alla ämnen, förutom Matematik 2b som fördjupning, sedan kommer jag också få F i idrott - kan jag fortfarande ta gymnasieexamen?

    Jag blir lite förvirrad då vi var tvungna att välja fördjupning (alltså av matte, engelska eller entreprenörskap). Jag vet att jag max får vara underkänd i 250 poäng, men räknas liksom Matematik 2b som fördjupning med där? Eller måste jag välja matte, engelska eller entreprenörskap?

    /Minna

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Minna,

    du får gärna titta på Programplan för ES där längst ner finns även Programstruktur som måste, på gymnasiet, följas strikt i alla andra fall än om rektor har fattat beslut om Individuellt anpassat program för just dig (vilket sker nästan uteslutande vid byte av program för att eleven ej ska behöva läsa om ett helt år längre än nödvändigt).
    Hoppa av kurser avråder jag ifrån, i alla fall innan du har pratat med syv-en på din skola. Följderna för avhopp från en kurs kan bli att du både förlorar studiebidrag från CSN och inte kommer uppnå kraven för examensbevis.
    Det finns många "punkter" som alla måste vara uppfyllda om man ska kunna ta ut examensbevis från gymnasiet. Ja, det stämmer att du kan ha max 250poäng F i ditt examensbevis, men om du hoppar av en kurs kommer du troligtvis inte få något betyg, alltså får ett "streck". Om du däremot läser hela kursen matte 2b då har du ändå en chans att kanske få godkänt betyg + du kommer garanterat få ett BETYG, t.ex F och f-betyget kan ingå i ditt examensbevis.
    Att kurserna är valbara betyder att du måste ändå läsa "någon kurs i samma omfattning", alltså om du inte får betyget i matte 2b,då bör du för att uppfylla kraven för exam.bevis få betyg i en annan kurs i stället.
    Prata med SYV-en på din skola innan du hoppar av matten. Prata även med din lärare i matematik, fråga hur hen kan hjälpa dig att uppnå den kunskapsnivån som ger godkänt betyg. Känner du till www.matteboken.se? och pluggakuten som är matteforum på Mattecentrums webbplats?