Ja, det kan man - i alla fall på sikt.
    Bland annat behöver man - för att bli behörig till Polisutbildningen - Körkort B, för personbil; man behöver också godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 3 och i engelska 6; man behöver också godkända betyg i Historia 1a1 och 1a2 (eller i en större kurs Historia 1b) och Samhällskunskap 1a1 och 1a2 /eller i en större kurs Samhällskunskap 1b/. Man måste också vara simkunnig, och klara fysiska och psykologiska tester.
    HA som är ett yrkesprogram läser man som obligatoriska kurser endast svenska 1 och engelska 5; man läser också endast historia 1a1 & samhällsk.1a1 (vilket du kan se i Programplanen för HA)  -  därför behöver man lägga till mer svenska, engelska (vilket är varje elevs Rättighet) men också mer historia (1a2) och samhällskunskap (1a2), vilket är tyvärr inte en rättighet och kan inte garanteras att man kan få göra. Det beror på om just din gymnasieskola har den möjligheten.
    Kan man inte bli behörig på gymnasiet, kompletterar man Efter gymnasiet.
    Vänligen
    ANNA