sara

    Hej syv jag är en tjej på 19år och har stora intressen inom politik, jag är medveten om att som politiker behövs det ingen utbildning men jag är fortfarande intresserad och utbilda mig på universitet och lära mig mer om politik. Jag är mycket intresserad och vilja påverka samhället. Kan även tänka mig själv jobba inom staten/regeringen osv. Vad för universitet/högskola finns det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    se gärna en lista av utbildningar på svenska lärosäten som har ordet "politik" i sina namn: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=politik - det finns både kurser och hela "utbildningar"/program. Om man begränsar sökning på "inget krav på tidigare högskolestudier" blir listan kortare: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=politik&ingen-tidigare-högskoleutb. Och om man begränsar även på "endast program" - bli listan ännu kortare med endast cirka 40 träffar: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=politik&f

    Du får även gärna kika på följande yrkespresentationer:
    framtid.se/eu-jobb
    framtid.se/fn-jobb
    framtid.se/statsvetare
    framtid.se/politiker

    Liselotte