Eira
    Hej. Jag går i 9an och i min skola använder vi oss av praktikplatsen.se när vi söker praktikplats. Man kan även ibland få egenordnad. Men på praktikplatsen fyller man i 5 val av olika alternativ som finns och så ska det bli något av de valen som blir din praktikplats. Men jag fick en helt annan praktikplats än mina 5 val och har varit i kontakt med min SYV på min skola som inte ville göra något åt problemet. Och på den platsen som jag hamnade vill jag verkligen inte vara pga vissa omständigheter. Så idag tog jag problemet i egna händer och gick till ett konditori och frågade om praktikplats. Dom sa att jag förmodligen kunde få plats där men att hon skulle höra av sig så snart de pratat ihop sig. Men arbetstiderna där är inte som på andra ställen. För de har öppet onsdag-söndag och ledigt på måndag och tisdag. När jag sökte upp om man får praoa på helger hittade jag bara att det stod att man inte får praoa på helger obligatoriskt men samtidigt så ska man ju ha 5 dagars praktik, så jag undrar om jag ändå kan praoa på helgen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    PRAO är sedan några år tillbaka obligatoriski Sverige för elever på grundskolans senare år (årskurserna 8 och/eller 9). På skolverkets hemsida läser man om att obligatorisk skolverksamhet får ej förläggas på lördag, söndag eller på helgdagar. Och eftersom PRAO är obligatorisk, så är min tolkning att elever får ej PRAO-a på lördagar, söndagar eller helgdagar.
    Med det sagt, så tycker jag det är bra att du tog initiativet och försökte hitta en egen PRAO-plats. Tips! om du får ett positivt beslut från konditoriet, fråga i så fall på din skola om det skulle gå att du PRAO-ar onsdag, torsdag och fredag men sedan "tar igen" de två dagar (måndag och tisdag) under lovveckan (när du har lov)... bara en tanke... Sedan undrar jag också om de anställda på konditoriet inte jobbar varje måndag och tisdag? Jag menar att de kanske städar, förbereder, gör inköp av råvaror mm., alltså att konditoriet är stängd för kunderna men de anställda kanske jobbar i alla fall (i alla fall måndag eller tisdag...)? Bara en tanke... jag vet inte hur det är på just det konditoriet men du kan fråga om det.
    Vad gäller det faktum att du fick PRAO-plats på en arbetsplats där du inte vill (kan) vara - gå prata med kurator på din skola, är mitt råd; förklara för kuratorn varför du inte vill eller kan vara på den arbetsplatsen. Om kuratorn finner att din förklaring är rimlig och behöver tas hänsyn till, så hoppas jag att kuratorn kan hjälpa dig att byta till en annan plats.
    Lycka till!
    Hänvisningar:
    framtid.se/reportage/obligatorisk-prao
    skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/prao

    Studie- och yrkesvägledare
    • Eira :

      Tack för svar!

      När jag pratade med dom på konditoriet så den jag pratade med att dom har helg på måndag och tisdag istället för på helgen och är helt lediga dessa två dagar. Det är bara två som arbetar på detta konditori (och bageri ),  en som är i köket och en som är i butiken.

    • Milla : Jag förstår; så kan det ju vara - att alla som jobbar är helt lediga på måndagar och tisdagar.