Louvisa
    Hej jag heter Louvisa och går i årskurs 8 vi har prao om några veckor och prao tiden ligger på 1 vecka. Jag vill väldigt gärna praoa på en advokatbyrå men vet inte om det är för mycket sekretess och att jag därför kommer få ett nej?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Louvisa,

    det är frivilligt för företag och organisationer att ta emot elever på PRAO. Det kan därför bli ett Nej på frågan om att få gå på Prao, även utan sekretess-problematiken. :( Svårt att säga om du kommer att hitta en Prao-plats på en advokatbyrå. Det kan bli svårt. Vi känner till ett fall då en elev kontaktade ett stort antal advokatbyråer innan hen på en av dem fick ett Ja. Det tog eleven ganska lång tid... och hen var ganska envis och fortsatt kontakta fler och fler byråer.

    De råd jag kan ge dig är att

    1. sätta igång och kontakta ett stort antal advokatbyråer

    2. be dina föräldrar och alla andra vuxna du känner att bidra med tips och kontakter ("någon som känner någon... och så vidare")

    3. ha även en "back-up" plan (i fall du tyvärr kanske inte får prao-plats på en advokatbyrå) - så att du får en annan PRAO-plats i så fall någon annanstans.

    ÖNSKAR DIG LYCKA TILL!

    L. :)

    Liselotte