Wanda
    Hej!
    När man får sitt preliminära antagningsbesked får man då bara reda på hur det gick med sitt förstahandsval-eller med alla?
    Sen undrar jag också varför man egentligen har både preliminärt antagningsbesked och slutligt antagningsbesked? Varför har man inte bara ett slutligt antagningsbesked?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, den preliminära antagningen ger bara information om hur du ligger till utifrån höstterminsbetyget i relation till andra som sökt samma utbildning/skola. Det garanterar dig INTE en plats på något vis. Det är ditt vårterminsbetyg som ligger till grund för ditt slutliga antagningsbesked i slutet av juni.

    Det preliminära beskedet som brukar komma ut i mitten på april är viktigt eftersom du där kan se på ett ungefär hur du ligger till och att du då i omvalet kan välja om eller ändra ditt val helt och hållet om du behöver det.

    /Lena, Syv