Ina

    Hej, jag gick ut gymnasiet för några år sedan där jag gick inriktingens frisör, vilket jag inte vill jobba som. Funderar på yrkeshögskola, helst inom programmering, exakt vilken utbildning vet jag inte men det lutar mot fronend, backend eller Ux eller liknande. Har grundläggande behörighet men många av utbildningarna kräver ma2 och webbutveckling eller liknande. Nu har jag sett att man kan gå en preparandkurs via vissa skolor, min fråga är: Om jag går en sån med ma2 och webbutveckling tillexempel och blir godkänd men inte kommer in på utbildningen ändå eller inte vill gå den utbildningen har jag då behörighet ma2 och webbutveckling och kan söka andra utbildningar? (Är det likadant som att jag hade pluggat på komvux?) Hur svårt är det? Började ma2 på komvux men läraren var kass och jag försökte googla, kolla alla hemsidor men fattade ingenting ändå, hatar matte och det verkar som att man inte har någon lärare när man går en sån kurs? (Preparandkurs)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ina,

    preparandkurserna inför yrkeshögskoleutbildningar kan vara utformade på olika sätt och har som syfte att förbereda exakt inför den utbildningen som preparandkursen är "förutbildning" till. Du får inte gymnasiala betyg i t.ex matematik 2 eller webbutveckling 1. För att få gymnasiala betyg sök till komvux eller bedriv självstudier och gör prövningar. Självstudier i matematik och i programmering kan du bedriva med hjälp av en mycket bra gratis sida matteboken.se

    Tänker på följande: om man hatar matematik, kan det bli svårt att jobba med webbutveckling/programmering och det kan bli svårt att komma in på utbildningar inom DATA-IT och om man kommer in kan det bli mycket svårt att klara utbildningen. Matematik 2 är minimikravet men helst ska man ha högre kurser i matematik och högre betyg än endast E (godkänt). Att man får godkänt betyg i matematik 2 betyder inte att man lyckas med en utbildning inom programmering.

    Det är du som bestämmer vad du vill satsa på. Att försöka få godkänt betyg i matematik 2 och i någon eller några kurser inom "programmering eller webbutveckling" är inte alls fel, oavsett vad man ska läsa sen eller var man ska jobba. Att kunna mer matematik och mer inom "datakunskap" är bra inom de flesta yrken.
    Du får gärna kika på många olika yrken. På Framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ina : Om man skulle vilja jobba med något inom media ex vad skulle du tipsa om? Media/foto samt programmering är dom intressen jag har haft därför hade jag velat gå någon sån utbildning
    • Anna : Yrken inom de områden som du är intresserad av är icke-reglerade vilket betyder att arbetsgivare bestämmer helt fritt vem de anställer. Vår erfarenhet är att yrkeshögskoleutbildningar ger ofta bäst chans att få jobb. Titta gärna på utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se - jag ska också skriva ett svar där jag visar några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som du gärna får titta på.