E

    Hej! Jag har läst kandidatprogrammet ”Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi” vilket är ett beteendevetenskapligt program på 180 hp. Min främsta plan nu i samband med examen är att söka jobb, som bland annat försäkringsutredare på Försäkringskassan, biståndshandläggare, kurator etc, jobb inom socialt arbete med andra ord. Skulle jag inte få jobb till hösten har jag planerat på att söka masterprogram i socialt arbete och under det prioritera enskilda kurser inom socialt arbete så jag kan få upp mina högskolepoäng om det inte vore tillräckligt nog att komma in på masterprogram. Exempelvis har jag sökt Förvaltningsrätt på 15 hp inför sommarterminen. Nu har jag kikat vidare på utbildningar och har upptäckt att socionomprogrammet också finns på distans, vilket är min preferens. Finns det någon nytta i att prioritera mina utbildningar så som såhär: 1) masterprogram inom socialt arbete, 2) socionomprogram på distans, istället för 1) masterprogram, 2) enskilda kurser på 45 hp inför hösten? Om jag inte kommer in på master men skulle komma in på socionom, skulle jag kunna läsa 1-2 terminer och sedan försöka söka master igen nästa år eller inför våren? För det känns lite onödigt att behöva läsa två kandidatprogram? Hur ska jag gå tillväga? Vill inte känna att jag har läst mitt kandidatprogram i onödan, men samtidigt så går jobbsökandet inte så bra..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det låter som att du har fler olika alternativ att överväga när det gäller din framtida utbildning och karriärväg. Här, nedan, skriver jag några punkter som kan hjälpa dig att fatta ditt beslut:

    1. **Prioritera din karriärmål:** Fundera över vilket yrke du helst skulle vilja arbeta inom och vilken utbildning som bäst förbereder dig för det. Om du ser dig själv arbeta som socionom på lång sikt kan det vara meningsfullt att prioritera socionomprogrammet på distans. Kika gärna på framtid.se/yrke/socionom

    2. **Undersök möjligheterna att kombinera utbildningar:** Om du är väldigt osäker på vilken karriärväg du vill ta kan det vara fördelaktigt att söka masterprogram inom socialt arbete, då det kan ge dig en bredare förståelse och fler möjligheter. Samtidigt kan du överväga att fortsätta att läsa enskilda kurser för att öka antal högskolepoäng och komplettera (bredda och/eller fördjupa) din tidigare utbildning.

    3. **Flexibilitet i utbildningsval:** Om du blir antagen till socionomprogrammet och senare bestämmer dig för att söka masterprogram igen kan du alltid avbryta socionomprogrammet och gå vidare med masterprogrammet om du blir antagen. Det är viktigt att komma ihåg att din tidigare utbildning inte kommer att vara förgäves, eftersom den ger dig en bredare kunskapsbas och erfarenhet som kan vara til storl nytta i ditt framtida arbete.

    4. **Kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges:** För mer personlig rådgivning och stöd i ditt beslutsfattande kan det vara bra att prata med en studievägledare på det universitet där du överväger att studera. De kan ge dig mer information om programmen, karriärmöjligheter och hur du kan kombinera olika utbildningsalternativ på bästa sätt.

    Sammanfattning
    Det viktigt att välja den utbildningsväg som bäst passar dina karriärmål och personliga preferenser. Tänk på att det inte finns någon enda "rätt" väg att gå, utan det är viktigt att göra det som känns mest meningsfullt och givande för dig på lång sikt.

    Studie- och yrkesvägledare