GG

    Hej, Jag läser just nu komvuxarbete inom vård och omsorg. Läraren säger att jag ska ta med praktiska moment från min APL men jag har inte haft APL genom min komvux då jag inte läser undersköterska programmet som de andra. Jag försöker bara komplettera min gymnasieexamen där jag läste natur natur. Jag har förklarat för henne flera gånger nu att jag inte har jobbat inom vård men hon verkar inte förstå det och säger att jag ska läsa en PDF om komvuxarbetet och få med de delar och moment som finns på den i min text. Men i den listan så finns det igen saker inom det praktiska som jag inte har gjort. Vad bör jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar hur det kommer sig att du gör komvux-arbete inom vård- och omsorg om du läser mot högskoleförberedande examen inom område naturvetenskap-teknik? Det är i mina ögon fel sort komvuxarbete du läser. Du bör läsa komvux-arbete inom område naturvetenskap-teknik, tycker jag. Prata med SYV på komvux och det snarast.
    Om du däremot läser mot yrkesexamen som undersköterska då är det helt rätt att du gör komvuxarbete inom vård- och omsorg men då måste du även ha godkända betyg i kurserna inom vård och omsorg där APL ingår...
    OBS! det kan hända att SYV på komvux säger att det, formellt sett, just för att uppfylla kraven för examensbevis från komvux inte (konstigt nog) spelar roll inom vilket område man gör sitt komvuxarbete men i ditt fall stötte du ju på ett stort problem - som du beskriver i din fråga.
    För att ge dig ett så bra råd som möjligt som passar din situation och dina framtida planer så måste jag få svar från dig ang.dina framtida planer. Vill du få jobb direkt efter att du får komvux-examen? Eller vill du studera och i så fall var (vilken utbildning vill du komma in på efter komvux-studierna)?
    Som direkt svar på din fråga om vad du ska göra - så bör du snarast boka tid med SYV-en på komvux. Läraren som är din handledare för komvuxarbete kan inte (får inte) avstå från de kraven som finns för att få komvuxarbetet godkänt och inom ett praktiskt yrke så måste eleven ha genomfört minst 15 veckor APL innan hen kommer så långt i sin utbildning att hen ska göra gymnasiearbete eller komvuxarbete. Läraren (handledare för ett komvuxarbete) kan alltså inte lösa det problemet som du beskriver i din fråga men jag är förvånad att hen inte svarade dig som jag gör nu, nämligen att du läser fel sort kurs (fel sort komvuxarbete).

    Studie- och yrkesvägledare
    • GG : Läraren sa till slut att jag kan föreställa mig att jag tar hand om en patient för det praktiska momentet i texten. Angående andra frågorna, jag läste några vård och omsorg kurser för att komplettera min gymnasieexamen för att sedan ansöka till sjuksköterska programmet i december.
    • Milla :

      bra om det löser sig! Annars så är det en fördel om du skaffar sig så mycket kunskap som möjligt inom vård och omsorg innan du påbörjar sjuksköterskeprogrammet. Det är alltså en stor fördel om du även genomför APL. OBS! om du vill komma in på sjuksköterskeprogrammet på ett svensk lärosäte med start våren 2024, måste du göra ansökan senast 16 oktober 2023. Sedan kan du komplettera din ansökan till och med sista dag för komplettering som brukar vara 1 december eller där runt omkring... . Du kan på komvux läsa mot examensbevis som Undersköterska, eller examensbevis inom samhälle-humaniora eller naturvetenskap-teknik. Du skulle ha en stor fördel om du tog ut examen som undersköterska för att du kan i så fall även bli behörig till många Yrkeshögskoleutbildningar (detta i fall du inte kommer in på sjuksköterskeprogrammet eller om du ändrar dig vad gäller utbildningsval). Inom yrkeshögskola kan man med grund som undersköterska utbilda sig bl.a till Specialistundersköterska, Tandsköterska, Apotekstekniker, Med.sekreterare, Ambulanssjukvårdare och Instrument- och steriltekniker. Du får gärna läsa om yrken på www.framtid.se t.ex på framtid.se/yrke/steriltekniker