Hanna
    Hej! Jag har ett problem.
    Till våren ska vi 9:or göra vårt gymnasieval och jag tycker det är himla svårt! Jag velar mellan samhäll och natur. Jag har lätt för mig i skolan, har minst C i alla ämnen. Jag är mycket intresserad av so:ämnena och språk. Även fast jag inte har svårt för varken matte eller no är det inte lika intressant! Jag älskar att skriva uppsatser och fördjupa mig i saker, skrev nyss en hemtenta om Margaret Thatcher som jag fick A på.
    Visst, jag är väl en så kallad "plugghäst", men SÅ kul tycker jag faktiskt inte att det är med skolan så att jag vill plugga hela tiden...
    Just nu låter det som allt är helt självklart, det är väl klart att jag ska välja samhäll!
    MEN problemet är att jag vill bli veterinär. Eller nåt som har med djur att göra. Jag vill ha ett bra jobb som jag trivs med, och en inte allt för låg lön.
    Höga krav, jag vet...
    Så nu kommer jag till frågan, VAD ska jag välja? Valet är ju självklart mitt, det är ju inget som någon annan kan göra åt mig. Men jag skulle vilja ha en massa tips som jag kan tänka på innan jag gör valet. Jag har skuggat på en skola, och ska göra det på minst en skola till som jag har tittat ut.
    Jag blir bara trött när jag tänker på allt detta, därför undviker jag det. Skjuter upp det till sista dagen.. Men nu vill jag inte ha det så, eftersom det är ett så viktigt val!

    MVH Hanna

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du har svårt att välja och att det kan kännas som att man ska välja för livet men så är det faktiskt inte! Jag hör att du är klok och att du har koll på vad som egentligen skulle passa dig just nu. Du verkar ha kommit fram till att kanske Samhällsvetenskapliga programmet skulle vara bäst och ligga på en lagom pluggnivå eftersom du även vill kunna ha tid över till annat - har jag rätt?

    Så frågan är hur du kan gå Sam men ändå bli veterinär? Och jag tror det finns en lösning.

    Det fiffiga som högskolorna har tänkt ut är att serva med olika basår om man vill byta bana efter gymnasiet. Där läser man upp det som fattas till olika tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar om man inte har gått en sådan på gymnasiet. Det finns två basår - ett Naturvetenskapligt basår och ett Tekniskt basår. Det som leder till veterinärutbildingen är ett Naturvetenskapligt basår. För att söka just det basåret efter att du gått Sam på gymnasiet krävs det att du lagt till matte upp till Matte 3b. Matte kan du komplettera inom olika valbara kurspaket på gymnasiet.

    Hoppas detta underlättar din valproblematik? /Lena, Syv
    • : Tack för svaret! Ja, det tror jag verkligen.
    • : Hur fungerar basåret? Och det där med att lägga till matte.. Det är så mycket man måste veta! /Hanna