Andersblom

    Jag ska söka in till universitetet till hösten och är lite orolig för att min merit är för låg, skulle vilja göra prövning för att öka chanserna att komma in på utbildningen jag vill gå. Jag är medveten om att man måste gått klart gymnasiet för att få göra prövning. Går det att göra prövningen direkt efter gymnasiet och att det räknas med i min merit när jag söker samma år. (Text om jag söker in till hösten 2024 och gör prövningen juni 2024) Eller måste jag vänta till hösten 2025 för att min förhöjda merit ska räknas med i antagningen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för komplettering med betyg (om du gör anmälan till en svensk högskole-universitetsutbildning med start HT24) blir den 20 juni 2024, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#h-stterminen-2024
    Att hinna få betyg på prövningen innan eller senast 20 juni anser jag som icke-realistiskt. Detta på grund av att prövningen består av minst 2 delar (i vissa kurser - i 3 delar); och det går cirka 2 veckor mellan prövningsdelarna. Även du t.ex får ut ditt examensbevis från gymnasiet sista maj (vilket är väldigt tidigt, troligtvis får du ditt examensbevis senare, kanske t o m så sent som 15 juni - lite olika på olika gymnasieskolor) så behöver du i så fall hitta var du kan boka in dig på en prövning där första delen sker 1 juni och andra delen cirka 14-15 juni och sedan ska också betyget sättas och utfärdas... jag har inte varit med om att en gymnasieelev skulle hinna göra prövning och få prövningsbetyg innan sista kompletteringsdag.
    Fråga på din gymnasieskola vilket datum som era examensbevis blir daterade. Och tänk på att sista dag för komplettering är satt till 20 juni.

    Studie- och yrkesvägledare